lördag 10 september 2011

I gömslet

Spännande att ligga helt stilla och vänta i gömslet
Figo har varit lite tveksam i apporten. Frusen fågel går bra men när vi talar om varm nyskjuten är han inte lika "på". För att inte tala om det fortfarande finns lite liv i fågeln, då är det rent lite läskigt att ta den i munnen. För att råda bot på detta har vi idag stått i gömsle och lockat järpe. En lagom fågel att lyckas med tyckte vi, storleksmässigt liknande en ripa. Mina farhågor är ju att om han skulle fixa en fågelsituation på jaktprovet till veckan, sabbar "le grand finale" med pannkaka i apportmomentet.
Vi behövde inte vänta länge förrän en revirlysten järptupp svarade och närmade sig. När skottet kom satte sig Figo upp, från lugnt liggande till nyfiket ivrigt spanandes i skottriktningen.
När jag skickade honom på apport tänkte jag att nu har han fattat galoppen. Tills han i full galopp passerade förbi nedslagsplatsen. Han tänkte visst jaga istället för apportera den lille lymmeln. Nåja, han kunde lätt omkalibreras till uppgiften han kommenderats.
När han så hittade fram till järpen stannade han upp och tittade med den där korkade blicken "ska jag ta den där i munnen?!" Åh nej skulle han börja nu igen? Men nej då, när jag provade peppningsmetoden (som var steg ett i min plan) så tuffade han till sig och tog fågeln och kom till mig.
Visst, jag röjde gömslet för varenda järpe inom en stor radie, med mitt verkligen överdrivna beröm. Men det var det värt. Det var ju för detta vi åkte. Tyvärr började det regna så det blev ingen mer apportering för Figo idag, men han hade ändå gjort ett bra jobb: lugn och fin i gömslet och en okey apport.

3 kommentarer:

  1. Vad lyckat det blev med att han apporterade järpen..:) Det kommer gå jätte bra på jaktprovet:) Hoppas ni får en fin lördag kväll...Kram från en jätte förkyld Åsa:)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack Åsa att du tror på oss. Vi behöver all tur vi kan få om detta ska gå vägen, men det var då skit samma hur det går. Jag är så nöjd med hur Figo utvecklats sedan i våras!

    Här har vi också varit jätteförkylda men är på bättringsvägen tack och lov. Krya på dig nu <3

    SvaraRadera
  3. Visst kan allt hända på ett jaktprov och man kan behöva en stor portion tur också. Men du har verkligen gjort allt du kan för att ge er bra förutsättningar att lyckas. Håller tummarna för att det går bra för er och om det inte skulle lyckas den här gången så kommer det fler chanser :-)

    Kramar, Agneta

    SvaraRadera