söndag 4 september 2011

Hemma igen

Vi har både hunnit komma hem från en något förkortad fjälljakt, och varit på bröllop. Verkliga kontraster, men båda väldigt trevliga att få vara med om. Bröllopet var både vackert och välplanerat och avslutades med en lyckad bröllopsfest.

Både jag och Ted var, och är, väldigt förkylda så dagsturerna upp på fjället var rätt så krävande. Vi hade hoppats på en god föryngring i ripbeståndet, men blev inte glatt överraskade. Visst fanns det fågel, men om ärligheten ska fram, så såg vi nog mer skogsfågel på vandringen upp genom skogen, än vi såg ripor. I och för sig är det ju också spännande, men det var ju inte precis därför vi var där. Vi ville ju få många situationer för Figo, där vi på bästa sätt kunde kontrollera honom. Då är väl inte tjock granskog den bästa biotopen.

Figo började första dagen med ett par stötar där han inte heller spontant respekterade fåglarnas flykt. Han hann gå efter ett tjugotal meter innan jag kunde få stopp på honom. Det kändes naturligtvis inte helt bra. Men han skulle gottgöra det bara en stund senare och totalt sett har han lyckats få till ett par, tre riktigt fina situationer, varav en var en situation där Ted kunde skjuta en tjäderhöna för honom.

Just den situationen var lite speciell. Jag vill inte säga att Figo rapporterade, men lite lurt var det allt. Figo kom mot Ted i skogen och såg konstigt uppspelt ut. Ted frågade "var har du pippin" varpå Figo snabbt vände om och sprang tillbaka exakt åt det håll han kommit ifrån. Ett hundratal meter längre fram fattar han stånd och en tjäderhöna löper då först undan innan den tar till vingarna och Ted kan skjuta den. Rapportering, slump, eller vad det än var, så var vi i allafall riktigt glada där i skogen.

Jag har ju anmält Figo till jaktprov och hade hoppats få en liten hint om vad jag kan förvänta mig av honom där. Jag kan väl inte säga att jag är helt lugn. Det kan gå hur som helst: stöt, tjuvresning, eftergång eller helt perfekt fågelarbete... där apporten går åt skogen. Men det är väl så det ska vara, allt för spänningens skull.
Äntligen är vi här!
I år hade vi med oss kaffet upp på fjället... varje dag ;)
Av/På knappen är väldigt tydlig på Figo
Figo apporterar ripa
...och då blir matte så glad!
Vackert
Jodå, Figo kunde hitta lämmel också
Sämre utsikt har man fikat till
Vackra höstfärger

1 kommentar:

  1. Underbara bilder och härlig läsning. Kul att ni fick till fina situationer! Bra jobbat. Duktig hund och matte som gör stora framsteg!
    Kramar

    SvaraRadera