tisdag 11 oktober 2011

Kalabalik på sista rapphönsjakten

På morgonen åkte jag och Figo ut till Leif för att träna för sista gången i höst på rapphönsen. Nu skulle dom nämligen skjutas bort. Vi fick ett par situationer var som fungerade tillfredställande. Figo hade lite problem med apporten av första fågeln som fälldes för honom. Han tog den motvilligt men när han var halvvägs släppte han den. Jag stegade fram och skulle sätta in den i munnen på honom och såg då att det inte var en fågel han hade vid sina tassar... det var en köttslamsa. Skytten (jag sköt inte själv) hade fått in "en kärnträff" på liiite för nära avstånd. Jag lappade ihop fågelstackaren så gott det gick och då tog Figo den stolt.

Figos sista situation var i ett parsläpp. Jag vet inte riktigt vad som gick snett, men så mycket vet jag att han inte följde planen. Han hittade en rapphöna som nyss hade slagit ner på platsen. Figo nöp från full galopp till ett stramt stånd men hamnade väldigt nära fågeln som tog några steg. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig nu. Men om jag formulerar mig så här: om Figo visat tendens till trög avance så fanns inget av det kvar i honom nu (han hade inte ens fått något avancekommando, så detta får nog tyvärr räknas som stöt). 

Han pressade upp fågeln på vingar, kastade sig likt en gepard upp i luften... och tog rapphönan i flykten. Jag får in pipan i munnen och blåser stopp-signalen så det ringer i mina öron. Men tydligen hördes det inte hela vägen fram till Figos trumhinnor. Han spottade ut den flaxande krabaten som sprang för livet. Figo dök åter på den. Jag blåste och vrålade nej samtidigt som jag sprang mot gladiatorutspelet. Figo han upprepa proceduren ett par, tre gånger innan jag var framme och kunde avbryta det hela. Då var det som att Figo vaknade till verkligheten igen och sjönk skamset ner till marken och lade sig på rygg med svansen mellan benen. Avslutningsvis kan jag meddela att rapphönan kilade in i en skreva och var helt oskadd när vi plockade fram den för att se hur det var med den. Så om det är till någon tröst, så var han åtminstone inte hård i munnen. Haha, alltid något! Ja, sedan avslutade jag med att Figo fick hämta in varm, nyskjuten rapphöna. Det skötte han i allafall oklanderligt (fattas väl bara annat efter ett sådant utspel).

Figo sekunderar på långt avstånd när han ser att Rambo hittat "sin" fågel. Snyggt gubben! (Fotat med mobil)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar