lördag 23 april 2011

Härliga Figo

Vilken härlig påskhelg vi har! Vi har sol och värme så man tror nästan att det är slutet av maj månad. Vi har faktiskt även ätit middag ute på altanen. Det har nog aldrig hänt så här tidigt på året, och  definitivt aldrig en påsk. 

Igår åkte jag och Figo en sväng ut till Leif för att träna. Det blev ett kort apportpass, som gick bra. Figo hade en viftande svans under hela arbetet, så det vittnade ju om att han tyckte det var roligt. Därefter blev det stadgeträning med uppflogsburar. 

Två burar apterades i skogen. Sedan fick jag släppa Figo under fritt kommando  i medvind. När han var några meter ifrån, så utlöstes den första buren. Jag stod med visselpipan i munnen, men hade lovat mig själv att ge Figo en chans innan jag möjligtvis skulle behöva använda den.

Pipan hade jag kunnat ha i fickan, för Figo slängde sig i backen lika snabbt som buren sprättade sin konstgjorda ripa till väders. När han satt där och tittade flög nästa ripa upp i luften en bit längre bort. Figo satt kvar komplett lugn tills jag gick fram till honom, löste stoppkommandot och tog honom därifrån.

På måndag blir det träning med fågel. Jag fick erbjudande om att följa med Leif och träna med rapphöns och duva i kontrollerade situationer. Det ska bli så roligt och jag är verkligen spänd på att få se om Figo fixar detta. Om han gör det ska jag tro mer på hans förmåga än jag gjort hittills. Det är så lätt att "hålla ner" honom, då behöver man varken bli besviken eller bli anklagad för skrytmåns ;o)

Figo vet vem som håller i taktpinnen. Frågan är bara om lugnet eller ivern tar över i honom

1 kommentar:

  1. Glad Påsk på er. Det är så kul att läsa om hur duktiga ni är både du och Figo. Jag "vet" ju av egen erfarenhet vad du har att jobba med så jag hoppas du inser vilket enormt arbete du gjort och gör med honom.

    Fortsatt lycka till, hoppas vi ses snart igen.
    //Agneta

    SvaraRadera