fredag 20 augusti 2010

Rappisträning

Ikväll har jag och Karin varit iväg och tränat på hennes rapphöns. Ted stannade hemma så jag hade bara Figo med mig. Det var med stor spänning som jag åkte iväg. Både med tanke på senaste resultatet hos rapphönsen, dvs då Figo blev överhettad och gick ur hand, men också med tanke på hur lite tid jag ägnat åt Figo senaste veckorna. Det har knappt blivit rastning för min del. Ted har tagit hand om hela hundbiten och han har inte haft tid för någon dressyr efter motionen varit avklarad för dagen.

Det var med lätta steg jag styrde kosan hemåt efter kvällens träning. Figo fick gå 6-7 släpp på rapphöna med liknande mönster varje gång. Han söker ivrigt och vänder snabbt upp i vind när "luktstrålen" kommer från sidan. Sedan fryser han i ett stilfullt stånd. Han stod fast och jag kunde gå upp vid sidan av honom för att ge beröm och stryka honom försiktigt.

När jag sedan sade ett lite snärtigt "Ja!" så förvandlades min förstelnade klippa till ett stycke raketmotor. Han gick från noll till hundra inom loppet av någon hundradels sekund. Där kan vi snacka om frisk avance! Sedan kommer då det lilla problemet. Han stannar inte på pipans stoppsignal. Möjligtvis saktar han in när jag därefter ropar stanna, men oftast stannar han först när linan tar slut och han inte har något annat val.

Ja trots denna eftergångsproblematik så är jag mer än nöjd. Jag har fått bevis på att Figo står, och att han står fast och inväntar resningsorder (i allafall någon minut som det blev idag). Han har en härligt övertygande avance som var en fröjd för ögat. Stoppet kan vi fila på allt eftersom. Jag är övertygad om att jag kan få till det med tiden. Jag längtar redan till måndag då vi ska träna igen och jag tackar Karin för att jag får den möjligheten!

Ps. 
Jo förresten. På måndag ska Ted följa med. Han tror inte Figo stått så fint förrän han sett det själv. Då ska jag ta med kameran och fota lite schyssta bilder på min stjärna i fågelsituation så ska även ni andra tvivlare där ute få se att det minsann blev en jakthund av lillplutten ;o)

2 kommentarer:

  1. Härligt! Snart sätter jag mina på tåget så får du ta dig an dem också ;-)

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. ...men Agneta, kravet är i så fall att även du hoppar på det där tåget ;-)

    SvaraRadera