torsdag 30 juni 2011

Formen håller i sig

På morgonen bar det av igen. Jag och Leif hade "stämt träff" i skogen. När jag stod där och väntade på att Leif skulle komma så kom jag på att jag glömt pipan hemma. Jisses hur skulle detta nu gå? Det var bara att göra det bästa av situationen. Först körde vi lite flogträning innan vi satte ut två fåglar. Figo fick börja söka första fågeln. Det var riktigt varmt och vittringen blev inte optimal i det höga gräset.

Figo fattade stånd precis intill buren. Jag fick här tillfälle att testa ledarskapet, för där han stod kunde jag ju inte sprätta upp fågeln. Jag kallade honom från ståndet, och det gick! Sedan visade jag fram honom igen och han ställde om hönan. Efter en stund sprättade jag upp fågeln. Figo stod lugnt kvar men något gick inte som planerat för rapphönan landade bara 2-3 meter från Figo, som fortfarande stannade kvar på samma plats!

Leif ville nu utmana mig och tog fram en apportfågel. Han kastade den och sa åt mig att fixar jag att få Figo att apportera under denna störning, så har jag kommit långt. Gissa hur det gick? Ja, han gjorde det jag begärde av honom! Jag vill bara avslutningsvis påminna om att pipan fortfarande låg kvar hemma :-)
En bild på Figo när han står för rapphöna. En bräms sitter och biter honom på kinden (den svarta fläcken) men inte ens det kan distrahera honom.

4 kommentarer:

  1. Förstår inte vad det är du tvivlar på varje gång ni ska träna på fågel? Lita på hunden! Han fixar det ju! Nu är ni redo för jakten och jaktprov i höst. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; vi kunde inte fått en bättre förstagångsköpare av engelsk setter än du! Du har skött dig klockrent!
    Grattis!
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  2. Hade det varit FB hade jag "GILLAT" det Barbro skrev:) Heja Maggan och Figo:))Kram från Åsa

    SvaraRadera
  3. Du (ni) bara fortsätter att imponera!

    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Tack alla!
    Barbro: jag vet att jag måste lita mer på Figo, trots att jag har gjort framsteg på den fronten. T.o.m. jag börjar se en jaktprovstart framför mig, men än har jag inte vågat låta honom avancera efter den "överförfriskade avancen" i maj. Jag vill först träna in bilden av lugn vid fågel i luften ordentligt.

    Men nu är jag riktigt nöjd och kan faktiskt "skryta" lite för folk som frågar hur det går med honom :)

    SvaraRadera