måndag 13 juni 2011

Nu orkar vi lite till

Vilken kanonhelg vi haft. Skolavslutning i värmebölja och strålande sol. Hundarna har förvisso varit lite loja och mest legat inomhus på ett svalt golv. Men för att dom skulle få lite aktivering så tog vi med oss barn och hundar i båt och åkte till en egen badstrand på fredagen. Hundarna fick först hoppa i från båten en bra bit ut och simma in till land . Sedan badades och busades det i vattnet. Mycket svalkande både för oss och hundarna. Vattentemperaturen var överraskande human med tanke på att det bara är juni.

Igår åkte jag ut till Leif. Jag har ju, på senaste tiden, tränat mycket lugn i flog och tycker att det fungerar bra. Så nu ville jag testa Figo och se om han är mogen för att gå framåt i träningen igen. Vi körde först lite flogträning och det fungerade felfritt. Därefter blev det lite ståndträning med rapphöna i sprättbur och en duva i sprättbur nummer två (som stadgeträning efter första floget). Jag var lite nervös måste jag erkänna. Ville så gärna se framsteg men vågade inte hoppas på något från mitt lilla krutpaket. Körde med lina bara för att hindra honom från att gå efter vid uppfloget. Det gick bra, han stannade på pipan efter några steg men ville inte lägga sig. Efter en liten påminnelse så fogade han sig och lade sig ner.

Nästa gång hade jag två linor fästa i honom. När han fattat stånd gick jag fram till honom och tog av honom ena halsbandet. Jag ville lura honom att han var "fri som en fågel". Jag höll hårt i min lina, men döm om min förvåning när jag hade en hund som lugnt stod kvar (nåja, han lade sig inte men so what) och tittade efter fågeln som flög iväg. Glömde till och med att blåsa i pipan. När kom på mig och gjorde det så la han sig ner. Själv stod jag med vitnande knogar och höll krampaktigt i ett totalt slak lina medan Figo låg och tittade på fågel nummer två (duvan) som tog till vingarna.

Så otroligt befriande att se att det går framåt. Det har känts minst sagt trögt senaste veckorna. Så små steg framåt är mer än välkomna för att jag ska orka fortsätta hålla i den intensiva träning jag företagit mig. Efter igår orkar jag nog lite till.

1 kommentar: