torsdag 7 oktober 2010

I bunkern

Ni kan inte gissa vad jag gjort idag! Jag hade till att börja med tagit ledigt för jag och Ted tänkte ta oss en heldag med jakt. Vi tänkte åka till en jaktmark vi har 8-9 mil hemifrån, men så bar det sig inte bättre än att vädret var helt på någon annans sida. Ja, för inte var det med oss... blåsigt och halvregnigt. Då passade vi på att åka in till en däckfirma för att hämta nya vinterdäck till båda bilarna (där seglade tusenlapparna iväg, men en tröst är i allafall att vi kör säkert i vinter). Jaga ska vi göra imorgon istället för det verkar klarna upp och lugna av nu.

På väg hem styrde Ted vägen förbi en vapenaffär! Där hamnade jag i bunkern bland hur mycket vapen som helst. Jag har tittat på hagelbock, halvautomat och side-by-side, jag har tittat på kaliber 12, 16 och 20, och jag har tittat på tunga bössor och lätta bössor. Så nu är man lite mer bevandrad, men om jag kom närmare ett val vet jag inte. Det fanns ju fördelar och nackdelar med alla typer jag kikade på. Det blir nog att göra som han i butiken sa "gå på magkänslan och ta den man känner mest för". I praktiken kanske det inte spelar så stor roll. Min känsla är att jag just nu känner mest för side by side kaliber 20, en liten och lätt bössa som jag orkar bära med mig många dagar och som duger bra till att skjuta fågel med... men vi får se, jag har ingen brådska.

2 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Det var ett tag sedan.. hoppas att allt är bra med er efter allt... Ser att du ska köpa dig en bössa ,så kul! Visst är det skoj det här med jaktträning?? Nu håller jag inte på med praktisk jakt(än i alla fall). Men det är ett underbart sätt att umgås med sin hund och dessutom får man vara ute i skog och mark!
    Vilka fina bilder du tar på dina hundar..vilken kvalite!
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hoppas allt är bra med er och att ni har många fina jaktdagar kvar innan snön kommer. Hörde av Leif att Figo "spräckt nollan" så jag fick lite krav på mig men jag har ännu inte levt upp till dem :-) Även om både Tigger och Fiona har haft väldigt många fågelkontakter i höst så har det varit stolpe ut hela tiden men trägen vinner......

    Vad kul att få köpa ett eget vapen så inte du behöver förlita dig på Ted. Jag har själv en kaliber 20 som jag är nöjd med (även om den skjuter bom ibland). Min är en bock, tycker själv att sida-sida är lite fjuttig att hålla i men det kanske är en vanesak. Det du kan tänka på är att rekylen kan bli något kraftigare med ett väldigt lätt gevär. Där tror jag halvautomaterna är snällare men de är bökigare att bära eftersom de inte kan brytas och hängas över axeln. Ska man jaga en hel dag så ska det ju även vara bekvämt att bära för det är ju trots allt det man gör större delen av tiden.

    Lycka till,
    Agneta

    SvaraRadera