tisdag 12 oktober 2010

Med lite distans blir det roligt

Då har snön börjat komma även hos oss. Igår kväll blåste det upp rejält och började snöa. Soptunnan och brevlådan föll till marken. Ted var helt igensnöad när han kom in efter att ha ställt allt tillrätta där ute i ovädret, vilken rolig syn :). Nu verkar väl vintern inte koppla grepp riktigt än. Solen gör så gott den kan för att värma upp och smälta bort rimfrosten och de ynka snöflingorna som ligger kvar på marken på morgonen. Jag hoppas vi får ha barmark än ett tag, men tur i allafall att vi har hunnit vintrat ute på gården. Minns för några år sedan då vi blev tagna på "sängen". Föjlande vår tinade det fram både leksaker och redskap i trädgården.

Nej, nu får man snart börja plocka fram dragselar och annat för en genomgång av skick och eventuella behov av kompletteringar. Efter att jag i våras mitt uppe på fjället under valpträffen stod i en meter snö med en trasig skida, har jag inhandlat en helt ny skidutrustning. Detta ska inte ske igen tänkte jag, så nu har jag fin-fina turskidor där både skida och bindning ska hålla för många fjällturer framöver (säkert över mitt egentliga behov). Man kan ju inte räkna med att man har MacGyver (Figos uppfödare) med sig varje gång som kan fixa en provisorisk bindning så man slipper krypa ner för fjället :D Fast just då var Leif guld värd, för att inte tala om Barbro som senare bytte skidor med mig och åkte ner för fjället på en skida. Det var strongt!

Nu i efterhand är nog skidhistorien den jag minns mest från den resan. Det är som med hundarna. När man är mitt i det så kan det vara pest, men när man får lite distans så blir allt helt plötsligt väldigt festligt och roligt. Hur dråpligt det än må vara just när det händer. Visst är det underligt?

3 kommentarer:

  1. Halloj!
    Ja visst är det tjusningen med att studera att man till viss mån styr studietiden själv!
    Såå spännande planer du har...lite nyfiken blev jag förståss...är det den inriktningen som du har funderat på tidigare...??
    Frågvisa Helena... ;))
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Men sååå roligt!!
    Hoppas att allt går enligt planerna!! =)
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. I år har vi faktiskt för ovanlighetens skull, hunnit vintra innan snön har kommit. Känns bra! I fjol fick jag i princip skotta fram utemöblerna och diverse andra sommarattrialjer.
    Så skönt med en ny skidutrustning. Jag köpte mina turskidor samt pjäxor i fjol och det var guld värt! Nu är det en fröjd att åka i fjällen. Har tidigare bara kört med vanliga smala motionsskidor, vilket inte var en lek på vissa fjällpartier.

    Har det bra!
    /Elin

    SvaraRadera