söndag 3 oktober 2010

Helgen som gått

Fredag och lördag åkte vi till ett ställe där man sett flera stora tjädrar. På fredag lyfte en tjäder när Figo var ute men jag tror att det var jag och Ted som fick den på vingar. Figo hade inte riktigt sökt av det området. Vi trampade nog på lite för nära så gammeltuppen var varsk nog att höra oss. Vi kunde bara stå och se på, utan något riktigt bra skottläge, när den flög vidare.

Igår gjorde vi om nästan samma runda. Denna gång var Bosco i sök när en stor tjädertupp lyfte längre fram. Den hade stora problem att lyfta bland grenarna. Det brakade och knakade rejält, men vad spelar det för roll när det även denna gång var utom skotthåll. Ted försökte smyga sig på den men den var nog på sin vakt för vi kom aldrig på den igen.

Idag åkte vi tillsammans med Teds kusin och jagade. Tyvärr fick vi byta ställe två gånger pga att andra redan gått där vi skulle. Det blir så svårt att komma på dom redan stötta skogsfåglarna då. Figo sökte fint sedan han fått rusa av sig den värsta ivern. Så gör han alltid. Första släppet går han helt ur hand för att sedan bara gå bättre och bättre allt eftersom dagen går. Problemet med honom är då inte att orken och konditionen tryter. Det är som Ted sa "han går ju som bäst när man ska avsluta för dagen", och det ligger nog mycket i det.

Figo har kämpat på bra flera veckor nu utan att själv komma i fågel. Ja, idag stötte han en orre (som han inte gick efter), men för övrigt har det varit tomt för honom. Bosco däremot, har haft lite vittring i nosen. Själv hade jag ett helt öppet praktläge på en järpe som Bosco stötte, men då det inte var min egen bössa jag höll vågade jag inte skjuta. Nu tror jag bestämt att jag ska börja fundera på att skaffa en egen bössa. Det börjar väl vara dags att ta det steget nu. Jag är ju kvinna så det ska nog gå bra att sköta både hund och bössa ;)

3 kommentarer:

  1. Tycker absolut att du ska skaffa egen bössa. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja självklart ska du ha en egen bössa!! :D
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. En kaliber 20! Lätt att bära och fullt tillräcklig att skjuta ner fågel med. Enda nackdelen är att man inte kan låna skott av de som har kal. 12, vilket de flesta gubbarna har.
    /Barbro

    SvaraRadera