lördag 12 mars 2011

Experimentet

Nu så håller jag på med experimentet "apport på nybörjarnivå" med Figo. Något har ju, som jag tidigare skrivit, hänt. Han blir så otroligt låg att det låser sig för honom när jag lägger på för mycket krav i apporten. Detta är inte på samma sätt som under inlärningen. Tro mig, jag vet hur "tricksen" ser ut och detta är något annat. Han ser vilsen och osäker ut. Något har jag förmodligen gjort i min omedvetenhet.

Så nu ska jag försöka få Figo att återfå känslan av att apport är riktigt roligt. Han kan ju det här så jag fokuserar bara på glädje och superberöm när han kommer med fågeln. Idag har jag låtit honom hämta apporten två gånger, sedan slutade vi, när det var som roligast. Först fick han hämta en utlagd fågel och sedan en som han såg när jag kastade. Det gick bra, jag hade så klart inte förväntat mig annat. Både matte och hund gick med lätta steg hemåt igen.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat, Maggan!
    Och grattis till slutspelsvinsterna mot Djurgården. Nu när MoDo är ute ur spelet så håller vi på Skellefteå i första hand och Luleå i andra hand. Skellefteå föll lite snöpligt mot Linköping så det var Luleå som fick göra vår dag idag. Starkt!

    SvaraRadera