tisdag 8 mars 2011

Takdropp och apportbekymmer

Takdropp, nu är våren på gång
Åter hemma i vardagens lunk
Egentligen skulle jag verkligen inte pyssla på med ungar och hundar idag. Eftersom förra veckan gick åt till jobb och ledighet, har jag hamnat efter med studierna. Tanken var att jag skulle ta igen det i veckan. En snabb kalkylering över att barnen har sportlov och jag och Ted jobbar omlott, gör att jag räknat ut att så värst mycket studietid blir det inte. När vädret dessutom är härligt så kan jag bara inte sitta inne. Jag skjuter studierna framför mig ytterligare några dagar. Med kniven mot strupen ska jag nog kunna få till något bra på minsta möjliga tid, så funkar i allafall jag.

Liam trivs...
...Saga likaså




















Jag har märkt att Figo tappat apportglädjen till viss del. Han tycker det är roligt till en början, men ju högre krav jag ställer på honom desto lägre blir han och det blir tillslut inte alls roligt. Jag har funderat lite på det där. När Figo flyttade in hos oss, trodde jag att vi fått en "vek" hund (vi jämförde med Bosco). Allt eftersom tiden gick ändrade jag uppfattning. Vi hade nog en relativt "hård" setter. Han kunde förvisso se väldigt vek och ynklig ut, men det tolkade jag som rena trickset för att komma undan lindrigt. Nu vet jag inte längre vad jag ska tro.

Jag har börjat så smått med att dirigera Figo på apport. Vi har precis börjat med ut-kommando. Jag har lagt en apport gömd i snön längs en rak linje, skoterspår eller liknande. Sedan skickar jag honom med handtecken och kommandot ut-apport. Det går bra ett par tre gånger, sedan händer något. Figo blir låg i hållning, kryper fram och ser allmänt tvekande ut. Detta utan att jag varit skarp i rösten ännu. Han uppför sig precis som om han inte vet vad som väntas av honom (trots att vi gjort detta hundratals gånger). Tur i oturen hände detta när jag var och tränade tillsammans med en annan. Han upplevde också att jag gjorde allt rätt men såg på Figo hur lågt och vekt hans uppträdande var. Hans reflektion var att jag skulle gå varsamt fram med min hund i detta läge, inte pressa honom för hårt.

Ut-apport!
Figo på väg tillbaka med första fågeln, bra fart så här långt
Summan av allt så tror jag att jag ska backa tillbaka några steg. Vi ska köra apport men bara enstaka gånger i taget, och det ska bara vara roligt, jätteroligt! Jag vet inte, men kan det vara så att man kan lägga på för mycket krav i apporten så hunden blir "handlingsförlamad". Ja, vi får väl se. På ett eller annat sätt ska det nog lösa sig.

1 kommentar:

  1. Ser att ni haft det bra i fjällen...mycket fina bilder som alltid. Tycker det är tråkigt att vi har det så här varmt...vill att snön ska stanna till april i alla fall. Men härliga sol dagar har vi och man får inte klaga. Fortsätt med er fina jobb med jyckarna och förhoppning vis kan vi ses senare. Ha det så bra...kram från oss:)

    SvaraRadera