torsdag 2 september 2010

Ibland är lite bättre än inget alls

Idag har vi varit en liten jaktsväng med hundarna. Det blev bitvis riktigt spännande trots att vi tillslut ändå kom hem tomhänta. Nu börjar vi vara ganska så hemmastadda med Figos förhållandevis stora sök. Dessutom tror jag nog att han tagit in svängarna lite och anpassat sig till skogens täta vegetation. Det började med att Figo släpptes, gick ut 100 meter och frös till i ett stånd. Lika snabbt som han stannat löste han själv ut det och började följa en löpa. Det visade sig att ingen var hemma när han kom till slutet.

En stund senare står vi på en liten höjd och jag ser Figo i en glänta när han tvärnitar och i princip stannar i luften. Han står stenhårt kanske fem sekunder innan han också löser ut det ståndet (det jag menar med det, är inte att han tjuvreser, utan att han mer upptäcker att det inte ligger någon där. Han löser ståndet och fortsätter söka. Förstår ni vad jag menar?). Det var riktigt spännande det här, det vill jag lova. Men det som är riktigt roligt är att Figo faktiskt verkar ta upp markvittring och inte bara vädra högt upp i vinden.

Mot slutet av jaktturen rundar vi en liten myr där Ted tyvärr stöter upp en fin orre vid myrkanten. Figo hade inte sökt av det partiet så han var oskyldig. Synd, det hade kunnat bli en fin fågeltagning i relativt öppen terräng. Men det blir fler chanser. Det känns positivt att fågelbeståndet är på uppgång. Om än vi inte får med oss fågel hem så får vi åtminstone se fågel varje jakttur, och det är inte illa.

3 kommentarer:

  1. Härligt Maggan!
    Det är bra att Figo själv löser ståndet när det är tomt. Du verkar ha fått till en jakthund, strongt!!!! Många ur F-kullen verkar vara på G nu. Fago i Dalarna har varit på jakt i Norrbotten och skjutits över. Freddi har vi jagat över och han söker som en gud, men är lite för het än i fågel. Fiona söker intensivt och bra, men är inte heller klar i fågel än. Fia har stått 2 ggr på jakten och har kommit en bit på väg med apporten. Det ser bra ut. Det gäller bara att träna som du gjort. Hur nöjd kan man vara som uppfödare? Jätte- säger jag.
    Keep up the good work!
    Kram
    Barbro och Leif

    SvaraRadera
  2. Åh, tack så mycket! Vad glad jag blir!
    Även om det finns mycket kvar att jobba på, så känns det faktiskt som att Figo nu verkligen är på gång. Helt klart har en och annan polett ramlat ner.
    Vi fortsätter dock att träna. Än har vi mycket att lära, båda två.

    Kramar till er båda från oss

    SvaraRadera
  3. Hallå!

    Jaa...tänk att man ska sätta sig på skolbänken igen...
    Jag hade tänkt att säga det när vi var hos er och hälsade på men det föll i glömska.
    Egentligen så vet jag inte så mycket om utbildningen än men 52 veckor tror jag att den är...så då borde det väl vara 3 terminer isåfall men jag får papprena om det i veckan så det blir ju intressant att se hur det är upplagt...vi skulle då iallafall vara 25 st i klassen...

    Ha en bra dag!! Kram / Helena

    SvaraRadera