tisdag 25 januari 2011

FIGO

När jag idag var inne och letar efter tre särskilda rapporter hamnade jag på en sajt som heter FIGO. Är det inte lite lustigt att den hette precis som min lilla älskling till hund. FIGO- International Federation for Gynecology and Obstetrics, har en vision att kvinnor i världen ska uppnå högsta möjliga fysiska, psykiska, sexuella och reproduktiva hälsa och välbefinnande under hela livet. Det är ju precis det här jag kommer att syssla med framledes.

Idag hade jag tänkt ta en paus mitt på dagen och ta en skidtur med hundarna men tiden rann i väg för mig. Sedan blev det både mörkt och kallare ute så hundarna fick en vilodag idag. Igår fick dom ju två turer runt ön, först med Ted och sedan med mig, så nog kan dom vila idag även om dom nog mer än gärna velat ut.

På morgonen när jag var ute med hundarna före jag skulle sätta mig med skolarbetet, jobbade jag med pipan på Figo. Jag vill inte använda den för frekvent för då blir han uppmärksam på att jag har den, och går bara brevid mig och tittar upp hela tiden. Jag vill ju att han ska vara i andra tankar när signalen kommer. Idag får jag vara mer än nöjd med Figos reaktion. Vi gick över isen mot andra sidan viken. Jag visste ju vad som skulle hända när vi närmade oss land på andra sidan. Figo skulle försöka dra iväg in i skogen som så många gånger förr.

Jag såg precis när Figo släppte kontakten med mig och "mål-låste" på skogen. Jag hade is i magen och lät honom dra iväg 50 meter, 100 meter, 150 meter, och när han var ca 200 meter från mig men bara kanske 20 meter från skogskanten så blåste jag stanna-signalen. Nu skulle det visa sig om senaste veckornas precisionsträning hade gett effekt... jo då det hade den. Figo slängde sig ner med en bromssträcka som inte kan ha varit mer än en meter. Så duktig! Han låg kvar tills jag kom fram till honom och löste kommandot med först "sitt" och sedan "brevid".

När vi var nästan hemma igen hade Figo "glömt" att jag hade pipan med mig. Han hamnade efter mig och Bosco och när han sedan kom springandes i hög fart blåste jag på nytt stanna-signalen när han precis passerade mig. Detta som nu hände skulle ni bara ha fått se! Hunden klippte benen under sig, landade på bröstet, slog i hakan i marken och kanade framåt tills han slutligen låg stilla helt platt framför mig. Detta kallar jag åtföljande av kommando!!! Jag har aldrig sett något liknande tidigare och berömmet visste inga gränser.

4 kommentarer:

  1. LER det hade jag betalat att få se...vad duktig han och du är:) KRAM

    SvaraRadera
  2. Grattis, trägen vinner. Nu börjar det bli dags för lite fågelkontakter också så det måste nog bli en gemensam träningstur i vår :-)

    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, jag ser honom framför mig! Bra jobbat! Vi ska ha träff med Gråsjövalens M-kull i början av mars. Om ni vill och kan får ni hänga på där. Jag återkommer med mer detaljer.
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  4. Hallå!
    Jag håller med dig, dagarna bara springer iväg!! Vi har oxå tänkt på er under helgen som var men vi hann inte heller höra av oss.

    Så kul med Ikea! Vi får väl höras av så får vi se om vi hakar på, det skulle vara roligt!

    Hoppas att du har det bra i Umeå!! Vi hörs och syns! Kram / Helena

    Ps. Så duktig Figo är!!

    SvaraRadera