söndag 16 januari 2011

Mängdträning med precision

Igår var det kallt ute, -30. Vi var ute på promenad ett par gånger men hundarna fick kramp i tassarna redan efter en kort bit, så dom fick faktiskt stanna hemma när vi gick till affären och handlade lördagsgodis med Saga och Liam. Idag hade temperaturen stigit med 20 grader till bara -10 men det blåser snålt kan jag lova, vilket i och för sig inte bekommer Bosco och Figo. Den senare verkar snarare njuta av vinden som fladdrar i öronen. Själv tyckte jag kinderna kändes som krackelerande porslin efter en stund ute på isen.

Figo njuter av vinden som blåser i öronen

Jag har använt pipan lite nu och då den senaste veckan. Jag fokuserar på ett precist åtlydande, inget slirande eller tvekande, då är jag snabbt framme med ett skarpt nej. Det är framför allt ovillkorlig inkallning, och då med raska tassar tillbaka, samt stoppkommando som tränas. Min baktanke är att stoppsignalen ska sitta så i ryggmärgen på honom att han lägger sig ner innan han hinner fundera på annat intressant.

Hittills är han väldigt duktig, även med störning av andra hundar och människor i blickfånget. Jag hoppas få till någon situation med fågelstörning framöver. Målet är ju som jag beskrivit, att få stopp på Figo i en "riktig" situation med fågel.

 Visst är han fin, min stjärna. Den blicken går inte av för hackor, det är ovillkorlig kärlek

Nu väntar en hektisk men rolig tid. Imorgon bär det av för första studieveckan i Umeå. Det känns spännande och jag är fylld av förväntan, men det kan inte hjälpas, jag kommer att sakna familjen här hemma.

3 kommentarer:

  1. Vilken Stjärna han är Figo:) Så i morgon bär det av mot västerbotten, jag hoppas det kommer gå bra för både dig och dom där hemma. Kramar och ett stort Lycka Till från åsa.

    SvaraRadera
  2. Lycka till imorgon! Ha det gott! Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. Lycka till med studierna, vad kul att få göra något nytt.
    Lycka till med Figos träning också. Känner igen den där blicken, den går inte av för hackor :-)

    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera