fredag 28 januari 2011

"Ingenting är omöjligt!"

Vilken dag det har varit idag! Enstaka plusgrader och sol, helt underbart. Jag måste erkänna att det varit svårt att finna motivation att sitta inne och studera idag. Det känns ungefär som att jag kastar bort dagen, om än jag vet att jag måste plugga. Men jag kunde i allafall skylla på att hundarna måste ut ;-)

Vid ett tillfälle när vi skulle ut hade grannens katt parkerat sig på vår bro. Den sprang fort iväg längs gatan när den såg oss komma ut. Denna frestelse var för svår att motstå för en okopplad setter. Tur då att jag nu mer alltid har pipan med mig när jag går ut (man vet ju aldrig vilka situationer man kan hamna i). Kisse springer fort... Figo springer jättefort... tills jag blåser i pipan... då var det bara kisse som sprang fort. Figo följde nämligen min plan till punkt och pricka. Ni som läst tidigare vet nog vad jag menar, dvs. han la sig ner.

Visst går det att kontrollera ett sådant här yrväder
 Senare under dagen lurade jag honom på andra sidan viken igen (men vad hundar är lättlurade och förutsägbara). Samma visa som tidigare, ett par hundra meter från strandkanten på andra sidan så släpper han kontakten med mig och jag riktigt ser hur skogen drar i honom. Idag vågade jag mig på att låta honom gå in i skogskanten innan jag blåste. Figo svarade med att lägga sig ner. Jag måste få skryta lite och förtydliga att avståndet mellan oss var minst 200 meter. Dessutom vet jag att Figo är mer än lovligt frestad av det skogspartiet. Kanske han varit i fågel där på egen hand.

Detta låter ju riktigt bra, men ni läsare som har stående fågelhundar vet ju att detta absolut inte är någon garanti för en hund som är lugn i en fågelsituation. Jag har sett Figos påslag vid åsynen av flaxande vingar framför nosen, och det är inte lite motor och jaktlust som gasar på då. Men som Gunde Svan säger på sitt härliga dalmål "ingenting är omöjligt!" Det tycker jag låter som ett bra måtto. Nu skulle vi bara behöva avancera oss framåt i träningen genom riktig fågelstörning, när vi nu ska få möjlighet till det.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra, Maggan! Vad sägs om störning med vilda ripor i fjällen? 4-6 mars i Mittådalen. Vi ska försöka ta oss tid och ringa. Förstår att det kan vara svårt när du nu pluggar, men det vore jättekul om ni kunde komma.
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  2. Det var helt klart ett frestande erbjudande.
    Vi får höras av!

    SvaraRadera