söndag 22 maj 2011

Fortsatt träning

Trots att man blir lite nedslagen ibland när man sysslar med hundar av denna sort, så får man inte ge upp. Idag har vi åter tränat på rapphöns. Leif hade lagt ut två sprättburar på ett hygge uppe i skogen. Först fick Rambo söka ut och Figo sekunderade honom klockrent. 

Sedan var det Figos tur och han skötte sig över förväntan. Kanske jag tagit ner förväntningarna sedan senaste "fadäsen" när proppskåpet gick, men ändå. Han revierade sig fram fint och stannade upp i ett fint stånd ca 50 meter ut från mig. Jag kunde lugnt och sansat gå upp till honom och berömma. Faktiskt så kopplade jag honom här och manade på honom med ett liitet tyst "ja". Jag ville inte låta honom göra fel, så därför blev det koppel på. 

Han respekterade stoppsignalen (jag tror dock att han inte är dummare än att han förstår att han var kopplad) och fick som bonus en riktig störningsträning. Rapphönan slog nämligen ner bara tiotalet meter framför Figo och låg på marken och kacklade. Åter igen så visade Figo sig från sin bästa sida och låg kvar. Han släppte till och med hönan med blicken för att ta ögonkontakt med mig. Då fick han beröm och sedan kommandot bakom när vi vände och gick tillbaka åt det håll vi kom från.

Ständigt svävar man mellan hopp och förtvivlan, men just idag tändes åter ett litet hopp om att detta kanske kan komma att gå. Fast å andra sidan så vet jag ju att allt kan vara ställt på ända imorgon och hunden ligger ute till försäljning för 10- max 20 kronor... men den dagen den sorgen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar