söndag 29 maj 2011

Lägesrapport

Nu regnar det och blåser snålt. Tur att jag hann ut och träna lite lugn i flog med Figo. Nu ska vi satsa hårt på denna träning och hoppas på resultat inför kommande höstjakt. Nivån vi ligger på nu är den att jag kan ha Figo okopplad vid sidan när duvan flyger förbi honom. Han sätter-/halvlägger sig vid åsynen av duvan och på pipans stoppsignal lägger han sig helt. Han är alert med öronen högt ansatta på huvudet men lugnar ner sig och är helt lugn efter en till två minuter. Här ska vi stanna länge och träna, ända tills Figo lägger sig ner och är helt lugn i flog. Först då tänker jag gå vidare till nästa nivå. Min inre målbild är en vacker höstdag på fjället där Figo presenterar en fågelsituation där han är komplett lugn hela vägen. Jag både hoppas och tror att det kan bli möjligt.
Trastarna runt gården är populära objekt att träna stånd på, tycker Figo ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar