torsdag 29 juli 2010

Cykeltur på orrarnas hemvist

Idag gjorde vi det som vi pratat om länge. Nu när vi båda har hela däck i cyklarna tog vi dom på cykelstället bakom bilen och körde till en skogsväg på jaktmarken där vi sett många orrar i topp i vintras. Hundarna fick springa fritt vid sidan när vi trampade på i ganska bra marschfart. Vilken härlig dag det var. Växlande molnighet, 22-24 grader och lite lagom fläktande vind i håret. Ja, när vi startade blåste det ganska bra i håret, men det berodde nog mer på att vi gick ut ganska hårt för att få hundarna lite lugnare.

När vi kommit några kilometer in så gjorde Bosco en lov in i skogen. Knak och brak, där lyfte en stor skogsfågel. Hann inte riktigt se vad det var, men Ted trodde att det var en orrtupp. Vi hann inte mycket längre förrän det kom två årskycklingar flygandes tvärs över vägen framför oss. Figo kunde inte motstå frestelsen av flaxande vingar bara ett tiotal meter framför nosen, så han satte av ner i diket där dom flög in.

Jag fick till ett riktigt bra träningstillfälle där han fullkomligt respekterade stoppsignalen! Nåja, så gott som i alla fall. Han satte sig direkt när pipan ljöd, jag som helst av allt vill att han lägger sig. Men jag har lärt mig vid det här laget att när han är ivrig så sätter han sig bara. Vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Å ena sidan så betyder ju stoppsignalen ligg, men å andra sidan så är ju huvudsaken att han stannar, på ett eller annat sätt. Ja ja, man kan vrida och vända på det hela, men jag är ändå ganska nöjd med honom idag. Speciellt som jag blev lite förbryllad över hans agerande hos rapphönsen tidigare i sommar. Dessa vill han inte alls respektera, men okopplad "in real" fungerar det bättre. Vi får fortsätta träna även på rapphönsen så ska nog även det ordna sig. Om det har någon betydelse för jakten återstår att se.

Bosco och Figo undrar vad husse gör när dom inte får följa efter. Även husse och matte fick bra med motion när vi cyklade efter denna "väg"
Figo på väg tillbaka efter ett litet sidospår. Gissa om vattenslangen åkte fram när vi kom hem?

1 kommentar:

  1. Härlig tur i skogen verkar ni haft. Våra tikar har åkt på noskvalster dom nyser och nyser. Så nu är det medicin för alla och hålla dom borta från andra hundar:( Fast Olga verkar ha klarat sig hon nyser eller hostar inte. Men hon får ändå medicin. Tråkigt för nu måste vi ta det cool lungt med träningen:( Jag som precis kommit i gång med lite hårdare träning....men men jag tar igen den senare!!!! Vi har ju tränat på rapphöns oxå i sommar. Ada hon har vi lagt av med för hon är så färdig som man kan bli. Men det är Minja och Alma johan lägger krutet på nu med rappisarna.

    SvaraRadera