måndag 12 juli 2010

Orrtjärn

Igår kväll tog jag och Ted hundarna på en lång promenad i skogen. Vi gick mot Orrtjärn, ett ställe där Ted jagat en del. Det var för övrigt där som han sköt sin första fågel för Bosco, en orrhöna, så han har väldigt fina minne från detta ställe. Orrtjärn ligger väl ca 4 km in från vägen där vi parkerade bilen. Hundarna fick såklart gå brevid, inte springa fritt nu när det finns så mycket småliv i skogen.

Vid ett tillfälle hörde jag ett ljud som lät som en orre. Ted hörde det inte men när jag imiterade hur det lät för honom, så svarade fågeln igen! Vi vek av åt det hållet för att se om vi såg till fågeln, men den hade nog hört oss och gett sig av. Däremot fick Bosco något i nosen. När inte Figo var lika exalterad förstod vi snabbt att det i allafall inte var fågel. Snart märkte vi att vi gick i väldigt färska älgspår längs en myrkant. Jaha, det var därför han ville att vi skulle öka på stegen. Det var verkligen en underbar tur vi fick. Jag känner alltid ett lugn när jag kommer ut i naturen. När man sedan kommer hem är batterierna fulladdade och allt känns så mycket lättare.

1 kommentar:

  1. Låter som en härlig tripp. Hoppas inte värmen tar kol på er;) Tikarna har lite jobbigt nu med värmen. Kram

    SvaraRadera