fredag 25 februari 2011

Husse överraskar

När kylan äntligen släpper taget trodde jag att jag skulle få en härlig skidtur första dagen hemma efter studieveckan i Umeå. Men tji fick jag. Kalla snåla vindar sätter stopp. Om än termometern visar -9 så känns det som -25 ute. Varken jag eller Ted var sugna på krackelerande stelfrusna kinder idag. Faktum är att jag bara vill lägga mig i soffan framför brasan som brinner, mysa med familjen framför TV´n resten av helgen. Hela familjen ja, det blir svårt. Emil har åkt på konfirmationsläger och kommer hem på söndag och Liam är bjuden på kalas ikväll. Men vi som är kvar här hemma får väl göra så gott vi kan för att göra så lite som möjligt.

När jag kom hem igår kväll och jag var på väg på kvällsrunda med hundarna så ville Ted att jag skulle vänta på honom. Han ville visa mig något. Vad hade han nu hittat på? Jo, under veckan som jag varit borta så har han, hör och häpna, tränat med Figo. Och visst hade det gett resultat. Figo som varit en "ren matte-hund" hade jättefin kontakt med husse och signalerna från pipan åtlyddes omedelbart. Det var inte dåligt jobbat det! 

I helgen har jag "stora" planer för Figo. Vi ska inte ligga på latsidan. Har lite tankar om att lära honom "ut"-kommando. Tänkte lägga en dold apportfågel i en liten urgröpning i snödrivan längs exempelvis gångvägen. Sedan skickar jag honom med kommandot "ut-apport". Då ska han enligt mina beräkningar springa längs vägen tills han känner lukten av fågeln. Fiffigt va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar