lördag 19 februari 2011

Medvind

Vi försöker vara ute med hundarna en längre stund varje dag, oavsett temperatur. Senaste två veckorna har kylan hållit ett järngrepp, temperaturer på 25-30 grader har det varit. En fördel med det är att det inte är någon "trängsel" ute i skogen eller på isen. Idag tog sig temperaturmätaren upp över -20 strecket, -19,5 grader. Då passade vi på och klädde oss ordentligt och tog en skidtur i skogen. Hundarna fick springa fritt i snön, så då höll dom sig också varma. 

Februari månad har jag ägnat åt Figo-träning. Jag har lagt ner stor möda på kvalitet och precision. Varje gång jag har varit med honom har jag varit aktiv. Inga egna påhitt från honom. Allt, och då menar jag allt, har varit på mitt initiativ. Så här följsam och lydig som han är nu, har han aldrig varit. Det känns bra, som om vi seglar i medvind. Idag, i skogen, försvann inte Figo för mig. Han höll en god kontakt och kom som ett skott på inkallning och la sig vid stoppsignalen oavsett avståndet mellan oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar