måndag 14 december 2009

Det krävs mer än motion

Det känns som att både jag och hundarna gått in i pausvila. Det är längesen det blev några mer avancerade tankeövningar för dom. Jag har så svårt att hitta på bra aktiviteter för dom nu på vintern. I allafall sånt som aktiverar deras hjärnor. För är det något man lärt sig av att vara ägare till en vorsteh, så är det att om man vill få hunden "nöjd" så räcker inte all motion i världen. Nej, då krävs det att även hjärncellerna får jobba.

Jag minns förra vintern när Ted drog iväg med Bosco på skidor. Dom åkte och åkte, men kom inte fram där dom hade beräknat. Efter flertalet timmar utan vatten var dom båda trötta och törstiga. Bosco åt snö, men det räcker inte långt. Då såg dom ett vilt djur av något slag (minns inte vad det var) framför sig. Då minsann la vorstehn i överväxeln igen. Så hur jobbigt det än är så går han framåt så länge man ber honom. Han är en riktig vinnarskalle, eller som vi brukar säga, en vorstehskalle.

För Figos del är det väl lite annorlunda. Han är förvisso också svår att köra slut på rent fysmässigt, men han behöver ju inte tankenötter på samma sätt för att vara harmonisk. Just nu fungerar det så bra med Figo, trots utebliven träning. Vi vet ju att träning med hunden stärker ledarskapet. Hunden får direktiv av ledaren som den sen åtlyder. Sedan ett bra tag tillbaka har det inte blivit någon träning. Trots detta fungerar det mesta friktionsfritt. Om jag lyckats vara en tydlig ledare eller om Figo bara vuxit till sig till en fullvuxen hund vet jag inte. Förmodligen är det både och.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar