tisdag 8 december 2009

Jag har hittat hem

Måste man tycka om sina hundar exakt lika mycket?

Bosco var vår första hund och den som vanligtvis skapar referensramen om hur man vill att en bra hund ska vara. Jag tror att så är fallet för min man. För mig blev det inte riktigt så. Jag tycker mycket om Bosco och någon liknande hund kommer vi nog aldrig mer att ha i vår ägo. Men för mig var han inte riktigt det jag sökte. På många övergripande punkter stämde han in; han är robust, oöm, smidig, lojal och såklart en hund avsedd för jakt. Däremot tycker jag att han är något för skarp och tuff för min smak. Jag vet att detta mycket väl kan ligga på individnivå och att vi skulle kunna få en mycket mjukare vorsteh om vi tog en ny.

När det senare blev tal om att utöka hundflocken sökte vi efter en hund som skulle kunna passa in i vår aktiva, livliga familj. En hund som hade många av vorstehns fina egenskaper. Vaktinstinkten och skärpan kunde jag gärna vara utan. Jag ville inte chansa på en ny vorsteh, så valet föll på en setter. Att det sedan blev engelsk setter beror på att den är den minsta av setterraserna och i mitt tycke den mest tilltalande.

Nu har vi haft Figo hos oss i två år och nu känner jag att jag har jag hittat hem. Detta är referensramen för hur jag vill att en hund ska vara. Frågan är bara hur vi ska göra när det så småningom blir dags för en ny familjemedlem. Ted säger att det alltid ska finnas en vorsteh i huset... och jag, jag vill inte vara utan en setter.

Figo livsnjutare lämnar ett starkt intryck

5 kommentarer:

  1. Självklart så tycker man om dom men kanske på olika stadium. Ta som våra tre pointertikar alla är otroligt fina och snälla , men har absolut en favorit av dom.Men tror inte det behöver betyda något dumt för att man tycker det, utan det är nog mer vanligt att man tycker om en mer!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur då att man inte behöver ha bara 1 eller 2 hundar. Jag har ju 3 själv så det måste finnas plats för minst 6 hos er då som är flera :-)
    Träningen är ju inte fullt lika intensiv med en äldre hund så det brukar bli tid över.

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Jo tack, Agneta. Undrar hur det skulle se ut hos oss med 6 hundar i huset! Men visst, jag är sugen på en till Åshamrashund. Måste bara mjuka upp gubben först, och det kan ta nåt år eller två ;o)

    Kramar Maggan

    SvaraRadera
  4. Synd att behöva vänta i 2 år när de har en så superintressant parning på gång. Skulle gärna själv ta en från Taiga-Dollar men, men tror inte min A-kassa räcker till riktigt :-)

    Kram,
    Agneta

    SvaraRadera
  5. En korthårig vorsteh är mindre skarp än en strävhårig, vad jag har hört. Åminstone är jag supernöjd med vår korthårig!

    SvaraRadera