måndag 7 juni 2010

Hundträff

Ikväll var det ju dags för hundträffen som jag skrivit om tidigare. Tyvärr glömde jag kameran så ni får inte se några bilder :( Vi var i allafall 7 förare och 8 hundar som träffades. Det var riktigt roligt! De flesta hundarna var rätt så unga men det fanns ändå spännvidd. En hund var 4 år medan en liten engelsk settertjej var 4 månader så det blev till att anpassa träningen ganska så individuellt. Gemensamt var att alla var blivande jakthundar av typen stående fågelhund. Denna lilla settertjej ja. När vi vid första övningen presenterade oss för varandra så började mitt hjärnkontor att arbeta. Tikvalpen var från Himlabergets kennel i Umeå. Är det inte därifrån Figos uppfödare precis tagit en valp också? I vilket fall så var hon bedårande söt och hon hade en "blåtira" precis som Figo.

Nå väl. Idag så blev det först kontaktövning som sedan följdes upp av diverse stadgeträning. Som avslutning körde vi inkallning med olika svårighetsgrad och störning. Jag hade Figo med mig idag, så det kanske var lite "fegt". Men nästa vecka ska även Ted komma så Bosco får lite jobb. Ja just det, nästa vecka. För vi beslutade nämligen att detta var så lyckat att alla ville fortsätta med dessa träffar. Jättekul också för mig, men nu måste jag ju tänka till ordentligt. Vad ska jag hitta på för övningar? Det ska vara övningar som kan varieras och anpassas i svårighetsgrad för hundar som kommit olika långt i grunddressyren. Förslag mottages mer än tacksamt!!! Skriv gärna en kommentar.

Ted har förresten träffat Karin idag (kvinnan i paret som vi delade stuga med på fjällträningen). Hon sa att rapphönsen kommit och undrade om vi inte ville komma och börja träna snart! Nu känns det väldigt roligt igen. Som att jag är på gång och på väg ur stagnationen som varit ett tag. Nu blir det hundträning hela sommaren lång. Hoppas hoppas att det också ger resultat så att Figo kan komma att blomma ut till jakten... eller åtminstone bli en sprickfärdig knopp ;)

1 kommentar: