torsdag 17 juni 2010

Stopp i skott

Nu har jag fått en ny idé! Jag har ju ganska bra tryck på Figo i stoppsituation med pipan. Så nu har jag tänkt ta det till en ny nivå. Jag ska prova träna honom att även stanna vid skott. Tidigare var jag lite frågande till detta moment. Vad jag menar är att egentligen ska ju hunden redan ha stannat vid skottögonblicket. Som jag ser det bör det väl gå till på följande sätt: Hunden står, reser fågel, fågel på vingar, hund som lägger/sätter sig och därefter skott. Men, som den redan uppmärksamme noterat så skrev jag "bör gå till...". Jag är inte dummare än att jag förstått vad för sorts hund jag har. Så därför kommer jag nu att påbörja träning av stopp i skott. Stannar han inte vid uppflog finns ju då chansen kvar att han stannar vid skottögonblicket (yeah right, men man kan ju alltid hoppas). Jag tänker utrusta mig med både livrem och hängslen... men jag kommer säkert någon gång råka ut för att tappa byxorna ändå ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar