torsdag 24 juni 2010

Mattegris

Figo har blivit så mattekär på sista tiden. Ja han har ju alltid varit mattes hund men vad jag menar är att dom senaste veckorna så har det varit mer märkbart. Han följer mig nästan vart jag går. Går jag ut och hänger tvätt så puttar han upp altandörren och kommer efter. Går jag på toaletten hör jag strax ett krafs bakom dörren av en Figo som vill in. När jag gör morgonbestyren med linser och dylikt, då kommer han och lägger sig på mattan bakom mig. Sitter jag vid datorn så dröjer det inte länge förrän jag har en värmande "filt" över fötterna. Han lägger sig nämligen bokstavligen på mina fötter. Men det som kansle är mest talande är att han nu kommer in i sovrummet och lägger sig vid min säng när jag ska gå och lägga mig.

Jag har mina funderingar hur detta kan komma sig. Jag tror nämligen att det är Figos svar på ett starkt ledarskap. Senaste veckorna har vi ju dessutom jobbat mer strukturerat ihop på hundträffar och liknande. Jag har höjt kravet på honom lite och kräver nu mer precision under träningen och kanske är det detta som gör honom till en sådan mattegris. Börjar nu förstå att det är detta som uppfödaren syftar på när dom talar om hundhållning. Det är inte dressyren i sig som är det centrala, utan hur man agerar i vardagen som den starka ledare alla hundägare bör vara. Priset man får för det är ju ljuvligt, en hund som avgudar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar