måndag 14 juni 2010

Stressig måndag

Idag har varit en dag med många aktiviteter på agendan. Emil fyller år, grattis till dig killen! Jag hade planerat för att bara arbeta förmiddag men när jag kom på jobbet så var en kollega sjuk. Typiskt! Vi som lovat Emil att vi skulle åka till stan när jag kom hem, för att shoppa kläder, mysa och gå och fika. Efter lite omstruktureringar så kom jag mig iväg senare än tänkt från början, men tidigare än full arbetsdag. Då hann vi in till stan i allafall. Emil köpte sig både skor och kläder och är riktigt nöjd med sin dag trots allt.

Sedan var det bara att fixa middag i raketfart, för det är ju måndag och våra hundträffar. Det småregnade så det var, förståeligt, ett litet bortfall. Synd att några hundar fattades, desto bättre att de en miljon myggen också ställt in pga regn ;). Då fick vi fyra personer som trotsade regnet vara ifred i allafall, och hundarna också för den delen. Bosco stackarn, han är helt myggäten under magen. Figo verkar vara mindre drabbad, kanske för att han har tjockare päls.

Det var jag och Ted med Figo och Bosco, Carola med sina två irländare Nike & Tindra, och Magnus som idag "bara" hade lilla stjärnskottet Hilja med sig. Jag bara smälter när jag ser denna näpna dam som ser så lovande ut. Magnus verkar jobba på bra med henne och det syns. Vi avsatte stor del av träningen till stadga och stopp i olika svårighetsgrad. Lite inkallning blev det också. Vi satte hundarna på rad, gick iväg en bit. Sedan fick var och en kalla in sin hund i tur och ordning. Vi trodde nog att alla hundar skulle komma på samma gång, men det gick så bra! Alla väntade troget på "sin" signal.

Nästa måndag ska vi åka ut till skogen för att byta miljö. Ser redan på ett par hundar att dom blivit situationsanpassade, bland annat våra egna. Då ska vi ta med startpistolen och introducera lite skotträning. Så klart får minstingen i gänget hålla sig långt ifrån ännu. Men det kommer nog att gå bra. Vi tar det lugnt och fint så alla hundar får en positiv upplevelse av skott.

2 kommentarer:

  1. Du har nog satsat på fel yrke tror jag. Jag är så imponerad av dig och din träning med hundarna. Kanske jag kan lämna in några hundar för träning hos er???;) Skönt att det löste sig så du kunnde åka till stan med grabben och handla kläder. Kram

    SvaraRadera
  2. Jo jag tackar!
    Men jag tror nog att jag trots allt är en bättre sjuksköterska än hundtränare. Hoppas i allafall att jag gör mindre misstag där ;) Men hundar är verkligen ett stort intresse som ligger mig varmt om hjärtat. Och detta med jaktdressyr är ju bara sååå roligt!

    SvaraRadera