lördag 19 juni 2010

Smart eller korkad?

Idag har jag tränat lite stopp vid skott, som jag berättat om tidigare. Vår kompis Micke kom förbi. Han hade med sig en bössa av något slag. Fråga mig inte vad det var för det vet jag inte. Jag kan inget om skjutvapen. Min nivå ligger på att jag kan skilja på hagel och kula, men sedan är det stopp. Detta var dock ett kulvapen och när man sköt small det inte så högt och rekylen var noll. Nåja, nog om det.

Vi åkte ner till skjutbanan och även barnen fick prova skjuta prick. Micke hade en pedagogisk genomgång för var och en när det var deras tur att skjuta. Behöver jag säga att alla tyckte det var en rolig aktivitet! Ja, nästan alla. Bosco som satt uppbunden hade nog en annan uppfattning: "det skjuts och skjuts, men varför faller det aldrig någon fågel?"

 Farbror Micke ;) visar Liam hur han ska skjuta

 Bosco kan inte längre hålla tyst. "När ska jag få något roligt?" Nej gubben, för dig blir det bara passivitet idag.

Figo då? Ja, till en början blåste jag stopp signalen vid skott. Till en början ville han inte alls lägga sig ner, han ville ju stå eller åtminstone sitta, för att titta åt det håll som smällen kom från. Men efter en stund lugnade han ner sig lite med det. Då provade jag att strunta i pipan och bara vräka omkull honom vid smällarna. Det verkade gå lika bra, i allafall för mig som fick mindre att tajma in. Och vet ni? Mot slutet så la sig Figo faktiskt ner när han hörde en knall!!! Ja okey då, armbågarna snuddade nätt och jämnt marken, men hunden låg ju. Jag var mer än nöjd måste jag säga.

Hur jag ska tolka dagens resultat finns det två åsikter om. Antingen har jag en väldigt klipsk och smart hund som läser mig och snabbt lär sig vad jag förväntar mig av honom. Eller så har jag en utomordentligt dum och korkad hund som inte förstår bättre än att göra som han blir tillsagd. Ni får tycka vilket som, mig kvittar det... så länge jag får vara den som för i mitt och Figos förhållande.

Figo lägger sig vid skott men är mycket nyfiken vad som händer där framme

På väg hem, ingen bur i bilen. Figo är trött efter dagen pass. Det tar på krafterna att vara alert

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild på första sidan, man kan undra vad de spanat in som är så spännande.
    Och du, det är klart att det är en smart hund du har. Man får va bra dum för att gå emot flockledarens vilja:-)

    Fortsatt lycka till med din idoga träning,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Du får väl besöka skjutbanan ofta och träna stopp där. Blir spännade och se hur det kommer funka stopp för han när jakten kommer i gång till hösten, men säkert kommer det gå bara bra!! Hur är det med Basco när han jagar? Sätter han sig efter fågeln reser sig? Ha så gott och Lycka till med grupp träningen i morgon, KRAM

    SvaraRadera
  3. Ha ha, Bosco ja. Nja, han har väl en del för sig som inte ingår i en stående fågelhunds repertoar. I bästa fall står han en kort stund innan det bär av med hund och fågel. Sedan är det tävling vem som hinner fram först till den fällda fågeln. Förhoppningsvis är Bosco så het att han hinner förbi nedslagsplatsen innan den faller till marken. För om han tar fågeln så kan man räkna med att halva går bort till färs.

    Men vi jagar med honom ändå, han är en riktig fågelfinnare och en personlighet som vi aldrig mer kommer att få uppleva (på gott och ont).

    Så därför har jag bestämt mig för att försöka få till Figo bättre. Man lär av sina misstag heter det ju. Visst kommer vi att göra många missar med Figo också, men kanske en och annan färre än vi gjort med Bosco.

    Ja, det var ett långt svar på en kort fråga ;)

    SvaraRadera