lördag 5 juni 2010

Liam hundtränare

Igår och idag har jag och Liam varit till skogen och tränat apport med hundarna. Igår hittade Liam en bäck som vi följde en bit. Då såg han en groda som simmade under vattenytan. Han tyckte det var så synd att vi inte hade kameran med oss. Så idag ville han tillbaka till samma ställe, med kamera. Om vi skulle se grodan igen. Tyvärr hade den simmat iväg och han hittade inte igen den.


Mitt charmtroll!
<3
Har ju börjat lite smått med dirigering för Figo och jag provade det även lite i skogsterrängen. Synliga apporter är inga problem. Dom markerar han ju nedslaget på så vid dirigeringen springer han ju precis rätt. Värre var det med apporter som jag la ut utan att han visste om det. Provade ett par gånger men insåg sedan att jag gått för snabbt fram, så jag avbröt och avslutade med lättare övningar.

Liam ville också prova på att kasta dummis och skicka hundarna för apport. Han tog verkligen uppgiften på allvar. Nog har han sett hur jag gör alltid. Ingen instruktion men ändå försökte han få hundens uppmärksamhet och ögonkontakt innan han pekade med hela armen och bestämt sa "apport!". När sedan hunden fattat apporten och var på väg tillbaka ropade han "Bra!" och slog ut med armarna och för att kommendera "hit". Bosco ville inte lämna sin dummie till Liam men han tog ett rejält tag om den, sa "LOSS!" och drog till. "Så där ja, duktig hund". Imponerande kille jag har!

 Figo på väg tillbaka till Liam med apporten

 Vilken fin avlämning, eller hur?!

 Bosco trilskades och ville inte komma ända fram till Liam. Det enda som hände när han bestämt ropade "Hit!" var att Figo kom närmare och närmare. Därav Figos ställning intill Liam- "jag kan ju inte komma närmare än hit, eller hur matte?"

 Liam som var bestämd gick då istället fram till Bosco sista biten och såg till att övningen avslutades korrekt. Stor kille i litet format!
              
Apportgänget samlat

5 kommentarer:

  1. Vilken kille du har, han kommer bli en bra hundtränare:) Vilka fina bilder!!! Ha en mysig trevlig helg, Kram

    SvaraRadera
  2. Duktiga killar alla tre. Fortsatt lycka till med träningen.

    Kram,
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Tänk att Liam så galant klarade apportövningarna med hundarna första gången han gör det. Något som tar veckor, månader och år för andra! Knäckande!!!
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  4. Ha ha!
    Ja och nu är han såld på detta.
    Han stod länge och kastade apport åt Bosco igår, som lika glad sprang och hämtade dummisen varje gång. Till sist var det nog jag som tyckte det fick räcka för den här gången. Men Liam och Bosco dom tyckte det var lika roligt.

    SvaraRadera