tisdag 29 juni 2010

Rappisträning?

Såg att vädret skulle bli något ostadigt någon dag framöver. Typiskt! Vi som planerat rapphönsträning imorgon kväll. Får se hur det blir med det då. Kanske vi får skjuta på det lite. Igår var jag och Figo på hundträff igen. Ted var lat och stannade hemma med Bosco. Han hade visst istället varit på en liten besöksrunda både till sin syster och sina föräldrar.

Igår blev det stoppträning med hjälp av "konstgjorda" ripor i uppflogsburar. Jag tränade även en del apport med mås. Där är jag inte helt belåten. Hans "sök" (på nästan synliga fåglar) lämnar en hel del att önska och när han väl kommer fram till fågeln så vill han inte alltid ta den med sig tillbaka, utan står och stirrar tillbaka på mig. Då har jag två alternativ, det ena är att kalla in honom och skicka honom på nytt eller att själv gå fram och sätta den i munnen på honom. Det går inte att vänta ut honom, jag har provat. I båda fallen känner jag hur röken börjar sippra ur öronen på mig, om ni förstår vad jag menar. Skärper jag upp honom lite och skickar honom igen så fungerar det klockrent, snabbt och effektivt. Det är som att han testar mig.

Nej, jag har en halvsliten järpe i frysen som ska få göra en sista insats innan den är förbrukad. Nu måste jag lägga ner lite tid på apport igen om jag ska ha en hund som aldrig sviker i dom situationerna. Kanske jag hinner köra lite idag här bakom huset. Liam ligger nämligen i feber så jag är hemma från jobbet. Han sover mest, vaknar och vill ha vatten och somnar om igen. Mammas älskling, när han är frisk är det full fart men när han blir sjuk är han helt däckad. Verkligen en väldig skillnad.

2 kommentarer:

  1. är det ett ovillkorligt kommando eller frivillig apport?? om det är ett apportkommando så tycker jag du ger honom utrymme för att strunta i det om du kallar in honom, för vet ju vad du kräver av honom eller?? om han vet det finns bara ett alternativ och det är att trycka in den om inte det går med att skärpa kommandot med rösten.
    han får inte klara sig undan ett kommando genom att utmana dig för då vann han ju den gången och kanske även nästa gång när det verkligen gäller.
    min tanke kring det hela anta eller förkasta min teori. hälsningar Johan 070-3380611 åsa 070-3262899 ha det så gott och hör av er så träffs vi!!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Johan. Figo vet verkligen vad kommandot apport betyder, det vet jag med säkerhet. Det är därför jag blir så arg när det strular. Egentligen inte på Figo, utan på mig själv. Vad gör jag nu som gör att han börjat tveka ibland? Detta skulle aldrig hänt i vintras exempelvis.

    SvaraRadera