måndag 22 juni 2009

Eftergång

Jag är så arg! Så arg på mig själv... och på Figo för den delen... men mest får jag skylla mig själv. Jag som varit så noga med honom. Han har ju aldrig fått vara i fågelkontakt för att hållas "oförstörd" tills han ska jagas in till hösten... och så händer detta här nedanför oss.

Vi har varit på stan och uträttat en hel del ärenden. När vi kom hem skulle jag bara gå ner till vattnet så att hundarna fick kissa av sig lite innan jag började med middagen. Bosco i koppel och Figo lös, som alltid... men varför lät jag Figo springa så långt före (50-75 meter ungefär). När vi närmade oss vattnet ser jag på håll hur Figo störtar ut i vattnet... sen hör jag änder som flaxar och skriker.. även jag springer och skriker, åt en till synes döv byracka! När han har 10-20 cm kvar till att nå en andunge lyckas jag få kontakt med honom... inte en sekund för tidigt! Han upptäcker förmodligen på hela mig att det han just höll på med inte föll mig i smaken... om än andunge nog hade fallit Figo i smaken.

Vad som hände sen går under censur... men så mycket kan jag säga, han kröp skamset bakom mig hela vägen hem. Hoppas det inte får alltför negativa konsekvenser för framtiden. I så fall får jag nog harmligt ta på mig skulden för det... han är ju bara en hund... som inte var redo för det avståndet till föraren när frestelsen blev för stor.

Eller så kan man ju ta det med ett leende som Ted "nu har du ju något att skriva om på bloggen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar