torsdag 27 maj 2010

Dirigering

Jag tror jag har kommit på vad sommarens träningsprojekt för mig och Figo blir. Men man vet ju aldrig, jag är rätt impulsiv och hips vips har jag ångrat mig. Men som det känns just nu så ska jag lägga ner en del energi på dirigering. Egentligen är det lite dubbelbottnat detta men jag har kommit fram till att det kan vara användbart både i den ena och den andra situationen. För egen del ser jag största vinsten i att han lär sig kommandona höger och vänster vid skidåkningen.

En del jägare kanske anser att dirigering är ett måste för att lyckas bra med sin hund. Det är just här som min dubbelsidighet kommer in. Min tanke är att försöka ge Figo erfarenhet och kunskap att själv söka av områden som kan vara intressanta ur jaktlig synvinkel. Om jag hela tiden dirigerar honom än hit och än dit så lär han sig ju sämre själv att ta för sig av dessa marker.

Vinsterna kan å andra sidan vara att jag, om hunden missat ett avsnitt, kan skicka honom i den riktningen. Har också hört att många jaktprovsdomare gärna ser att man kan dirigera sin hund, men jag vet inte om det stämmer. Hur som helst så har jag kommit fram till att det i allafall inte gör Figo dummare att kunna detta.

Sedan är det ju faktiskt upp till mig att avgöra i vilka situationer jag ska använda mig av dirigering, och jag kan lova att jag inte vill bli en sån som glammigt bullrar fram genom skog och mark för att skicka min hund hit och dit. Tjusningen med jakten är ju till stor del att gå med tyst och se sin hund jobba framför sig. Men till sist vill jag ändå påstå att för mig och Figo är inte målet målet, utan det är vägen dit som är glädjen. Så därför ser jag fram emot sommarens aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar