fredag 21 maj 2010

Vattenapport

Fredag kväll, jag och Ted tog hundarna på en cykeltur. Vi hade med oss en dummy och cyklade ner till viken för att köra lite vattenapport. Bosco älskar ju detta och nu var det för första gången Figos tur att prova på detta. Apport på land är ju inte några problem nu mer, men i vatten har han aldrig provat.

Första gången kastade jag bara 5-10 meter ut och han fick dessutom gå i från stranden. Det gick så bra att vi snabbt kunde öka svårigheten i både längd och vart han fick hoppa i vattnet. Slutprovet blev sedan att prova kasta dummyn från bryggan. Vid apportkommandot ville Figo hoppa i men han vågade inte riktigt. Han stod och trampade längst ut på bryggan och krafsade i luften med framtassarna.

För att trycka på lite så sa jag ett kraftfullt JA! men då var det någon annan som inte kunde hålla sig. Bosco kastade sig ut i vattnet... och hoppade Figo efter. Figo är en bättre simmare så han hann ikapp och förbi och tog dummyn och vände om men då kom Bosco och plöjde över honom och ryckte dummyn ur munnen på honom. Sedan var det dragkamp hela vägen tillbaka till bryggan. Figo var den som fick se sig besegrad och Bosco lämnade av efter att ha fått hjälp upp på bryggan.

Men nästa kast hade jag ingen tvekande hund längre. Vid "apport!" kastade han sig ohämmat ut från bryggan. Tror ni jag har en kanonapportör eller inte!?! Tror ni jag var nå nöjd eller inte!?! Tror ni jag hade en nöjd man som såg kommande sjöfågeljakt med en fungerande apportör!?! Svaret är: Ja! Ja! Ja!

2 kommentarer:

  1. Härligt, snyggt jobbat. Jag tror jag skickar upp en par hundar några veckor så är det väl klart sedan :-)

    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Jajamen, skicka hit dom bara... förresten så är du välkommen själv också :)

    SvaraRadera