torsdag 6 maj 2010

Jag lär få springa!

Jag har ju, som bekant för många, anmält Figo till utställning nästa helg. Ja, inte för att varken jag eller Figo är något champion ämne direkt (möjligtvis champinjon ämne då), men man vill ju gärna visa upp hunden på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Jag har nu under promenaderna tagit med lite hundgodis i fickan och då och då stannat till för att träna lite "ställa upp sig fint". Jag tror jag hittat ett knep där. Figo älskar godis så han gör sig lång och snygg för att få godbiten. Då jag håller den en bit framför honom står han stilla och viftar på svansen och tror att han snart får varsågod. Vilket han i och för sig får, men jag tänkte att jag kanske kan dra ut på tiden mer och mer. Så på utställningsdagen står han fint tills domaren tittat färdigt på honom. Fiffigt va?

Tidigare har jag ju bett en bekant som "rör sig i utställningskretsar" titta på mig och Figo. Hon har för övrigt också försökt förklara för mig hur en utställning går till, vad allt betyder osv. Jag får inte ihop det, det är röda band och blåa band, det är rosa, blå och lila rosetter hit och dit. Får du det, så ska du in igen men får du det så kan du åka hem. Bla, bla, bla, jag fattar ingenting! Har koncentrerat mig på en enda sak: får jag ett rött band så ska jag inte åka hem, för då ska Figo in i ringen igen... men fråga mig inte hur eller när. Nåja, dom får väl basunera ut det likt en bönutropare, då kanske vi fattar. Förresten, det finns en sak till jag är inställd på och det är att springa utav h-vete i ringen. Figo gör sig tydligen som bäst i snabbt trav, då sträcker han ut i ett vägvinnande steg. Med tanke på hur snabbt han kan trava brevid cykeln innan han går över i galopp så lär jag ju få springa!

2 kommentarer:

  1. Bra Maggan! En sak till att tänka på; Om det av nån anledning lutar lite där ni ska ställa upp hunden; tänk då på att låta honom stå med huvudet uppåt i lutningen. Han får då en utsträckt kropp, precis som på bilden ovan. Och spring utav bara f-n. Värm upp honom rejält innan också med att springa. Där kan du ju kanske utnyttja Ted som slav att springa/värma upp honom. Om han ska med? Lycka till!
    Uppdateringen på hemsidan är på gång, men jag har så ont i revbenen så jag har inte lust med nånting just nu. Ikväll ska jag lägga ut det, tror jag......

    SvaraRadera
  2. Kul att ni också ska till Öjebyn. Har också settrar som gillar att springa. :-) Det kan kännas smått rörigt och lite avskräckande med alla band och så, men det brukar framgå under dagen. Det går alltid att fråga om man är osäker. :-) Men som du säger, rött band då ska du se till att vara kvar.
    Vi ses!
    Ha det bra!

    SvaraRadera