lördag 15 maj 2010

Utställningsdagen

Nja, inte snyggaste uppställningen för dagen men Figo var trött när det var vår tur

Jag börjar bakvägen: Väl hemma från utställningen gick jag raka vägen in i kylen och hällde upp en iskall Martini Bianco som jag snabbt tömde ute på altanen. Termometern visade på +24 och jag var rejält törstig efter dagens anspänning och värmebölja. Vi hade sökt upp en plats i skuggan men det tar på krafterna att vara ute en hel dag bland folk och hundar, både för två- och fyrfotingar.

Jag tyckte Figo kändes pigg och alert trots värmen, men allt eftersom timmarna gick blev han mer trött. När det så var vår tur i ringen så fick jag nästan släpa honom med mig runt. Inte alls det frejdiga raska travet, men det var nog lika för många andra hundar. Roligt också att träffa Johan och Åsa som jag "lärt känna" via bloggen. Första gången vi träffades "in real life". Trevligt!

Alla hundar mättes idag, det har Figo aldrig varit med om men det var inga problem. Jag var bara lite nervös att han kunde vara för liten för standarden, men han var precis 58 cm. Det roliga var att denna domare inte nämnde ett ord om Figos storlek, eller litenhet om man vill uttrycka det så.

Nej nu kan jag inte hålla mig längre: HURRA! Figo fick sin efterlängtade 1:a och när det kom till konkurrensen så slutade han 2:a! Domaren tyckte att Figo var likvärdig ettan men för att skilja dom åt så sa han att han önskat mer längd i nosen på min hund. Ja, det var väl en skitsak att förlora på men jag känner mig som en riktig vinnare. Jag tror att jag var lika lycklig som dom som lämnade ringen med cert eller ck och allt vad det kan heta.

Här kommer kritiken:  
Maskulint välformat huvud. Bra hals och rygg, något brant kors. Ordinärt vinklad. Bra bröstkorg. Mycket bra rörelser. Bra päls och färg.

7 kommentarer:

  1. Jättegrattis. Så kul för er.
    / Veronica

    SvaraRadera
  2. Grattis till 1:an! Kul att ses! Jag tyckte det såg bra ut när ni var i ringen.

    SvaraRadera
  3. Trevligt att träffas var det verkligen. Det gick ju super bra för Figo och han var ju så bedårande vacker. När jag kom hem från stallet så öppnade jag en kall öl som jag avnjöt på altan. Nu blir det snart sängen jag är helt slut efter dagen. Kram på er:)

    SvaraRadera
  4. GRATTIS Maggan och Figo!!!
    Så jättekul att ni fick er etta på utställningen. Nu är det bara jaktprovsmeriten kvar. Den kommer också, det är jag övertygad om. Och nu håller Liam på att spöa er i kortspel förstår jag. Ha en fortsatt trevlig helg! Vi ska nog ta en whisky nu...

    SvaraRadera
  5. Halloj!
    Hipp Hipp Hurra för dig och Figo!!!
    STORT GRATTIS!!! Såååå roligt för er!!!

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  6. Jättegrattis till 1:an och den fina kritiken. Jag är så glad för er skull :-)
    Fiona fräck hälsar till sin snygga brorsa också. Tigger är mest bara avundsjuk över att någon är snyggare än han :-)

    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  7. TACK ALLA FÖR GRATULATIONERNA!
    Det känns roligt att ni gläds med mig.
    Nu ser ni inte mig på utställning på ett tag. Nu väntar mer jakt träning och så småningom en jaktprovspremiär om allt går enligt planerna.

    Hjärtevarm kram till er alla från mig!

    SvaraRadera