onsdag 7 april 2010

Hosta

För snart en vecka sedan upptäckte vi att Figo börjat hosta. Jag reagerade inte mer på det, han kanske just fått i sig något som retade i svalget var min första tanke. Men nu har stackarn fortsatt hosta sedan dess. Han är inte sjuk på något sätt, hur pigg och alert som helst. Jag märkte att han hostade mer igår när jag hämtade in dom från hundgården på kvällen. Det är en torr hosta som verkar reta. Han hostar många gånger och sedan kan det komma ett krax. Sedan är det lugnt en stund innan det börjar om.

Vad kan det vara? Kennelhosta är han vaccinerad mot och Bosco har ju inga som helst besvär. Vore det det borde väl båda drabbas. En luftvägsinfektion, är det möjligt? Men han är ju inte snuvig eller hängig. Kanske hundar inte behöver bli det. Hur som helst kanske han får vila från drag och andra fysiska utmaningar ett par dagar så får vi se om det lugnar ner sig. Kanske det helt sonika faktiskt har fastnat något i svalget på honom. Fast jag har försökt kika in där. Tagit tag i varsin käke och bänt upp. Inte helt lätt att samtidigt greppa tungan och dra ut så den inte skymmer. Men om han har något i halsen som fastnat borde han ju inte vilja äta och aptiten är det inget fel på heller.

Ja ja, vad göra? Jag gör som alltid annars när man har bekymmer.... man sover på saken kanske en, eller flera nätter. Har man riktigt tur hinner det gå över innan man behöver ta något beslut i frågan :)

4 kommentarer:

  1. En liten tanke bara ang. hostan....har ni avmaskat honom nyligen....endel hundar kan få hosta om dom har mask...

    Hoppas iallafall att hostan ger med sig!
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. En liten tanke ang. hostan...
    Har ni avmaskat honom nyligen...?
    Endel hundar får hosta när dom har mask.

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. Hoppas hostan går bort snart! Kram

    SvaraRadera
  4. Kollat halsmandlarna? Är det dom som är inflammerade så ta bort dom!

    SvaraRadera