torsdag 1 april 2010

Konstiga ripor

Hörde en gång att man kan träna stadga med hunden genom att tillverka "egna ripor". Jag tog bitar av kopparrör och lindade fast remsor av vita plastpåsar i ena änden. På så sätt har man fixat en egen flaxande ripa :). Huruvida detta är en metod som ger resultat även vid riktig jakt låter jag vara osagt. Men en trevlig träningsform är det och hunden borde ju inte bli sämre av det i alla fall. Man tar sina "ripor" i fickan, går ut med hunden och när han minst anar det kastar man iväg en. När hunden då ser "ripan" är tanken att man ska träna den att lägga/sätta sig vi synintrycket. Nog la Figo sig alltid, men om det var pga av att han har en sån enorm respekt ;) för flygande fågel det vet jag inte. Jag kan ju alltid stoltsera med det, men om sanningen ska fram tror jag mer på att han blev lite förskräckt när det kom något flygandes genom luften. Jag behövde aldrig blåsa ner honom, det fixade han så bra själv. När den övningen var klar fick han senare också apportera den. Ett bra tillfälle att kräva apport av alla möjliga objekt.

Ser ni ripan i luften. Visserligen envingad men den flaxar på bra :)
 
Den ser läskig ut, bäst att lägga sig ner (såklart vänd mot matte så man har koll på henne också)
 
Konstiga fåglar det här

1 kommentar:

  1. Vilken smart ide det måste vi här oxå testa. Skönt att höra att oprationen blev lyckad! Hoppas ni får en mysig påsk. Kram

    SvaraRadera