söndag 18 april 2010

Vilken hund jag har!

Jag är så nöjd och glad! Efter en lång promenad med hundarna (Saga och Liam följde med på cykel) gick jag ut och tränade lite dressyrövningar med Figo. Gårdagens träning med uppfräschning av stoppkommandot har verkligen skärpt upp honom. Vilken hund jag har! Han var helt fokuserad på mig hela tiden, trots att det passerade cyklande barn flera gånger. Vid ett tillfälle hade jag platsat honom på gångvägen här utanför och gått iväg kanske 50 meter när det kom en kvinna med hund som passerade Figo. Jag tänkte nog att han kunde förbryta sig då när jag var så långt ifrån honom, men han visade prov på en imponerande stadga. Inte en rörelse och blicken bara mot matte.

Jag ser fram emot fjällkursen nästa helg. Vi fick pm:et och där stod det att dom gärna såg att vi hade tränat både stopp och inkallning. För att vi skulle få ut så mycket som möjligt av kursen ville ledarna att vi har en fungerande inkallning och att vi kan stoppa hunden på minst 20 meters avstånd. Inkallningsbiten har jag inga tvivel om, vill nästan hävda att den är klockren. Stoppet fungerar ju också på 20 meter, utan störning fungerar det ju till och med på det tiodubbla. Men det som blir intressant är om jag fortfarande kan få stopp på honom i en eventuell fågelsituation. Något mer som ska bli spännande är att vi kommer att släppa hundarna i par. Det har ju Figo aldrig gjort förr, gått i parsläpp alltså. Men det ska nog gå bra, han vet ju nu vad han söker och om jag har läst av min hund rätt, lockar det nog mer än en annan hund.

Min stjärna

5 kommentarer:

  1. Om du visste vad vi är nöjda med valpköparen i Piteå! Så mycket som du tränar med din hund vet vi ingen annan som gör. Och med kvalitet! Var nöjd med din hund och med DIG SJÄLV också. Det kommer att gå bra på fjällkursen och till hösten startar du helt säkert jaktprov med Figo. Efter jakten förståss.
    Kram
    barbro

    SvaraRadera
  2. Tack Barbro det värmer mig så att höra!
    Det har tagit sin tid men nu är jag nog mogen för att faktiskt säga högt att jag är nöjd med mitt resultat så här långt.
    Mitt mål är faktiskt att kunna starta på jaktprov till hösten, (så klart efter jakten). Han behöver mycket träning än och förhoppningsvis kommer det fina fasta ståndet när han får mer övning och erfarenhet.

    Hjärtevarm kram till er båda från mig!

    SvaraRadera
  3. Håller med första talare!!! Du är så otroligt DUKTIG med träningen. Kommer gå hur bra som helst i fjällen. Kram på er:)

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen lyckats med er träning, så duktig Figo är , men framförallt så är han ju bara så söööt! Vilken fin bild på honom!
    Intressant att se hur ni har tränat stoppsignal , verkar ju funka jättebra.

    Och du, förstår att du längtar till fjällkursen. Kram. / Veronica

    SvaraRadera
  5. Åh, vad ni är duktiga och Figo är verkligen bara för söt!!

    Självklart så ska du ju starta på jaktprov till hösten, det kommer att gå som en dans!!

    Kram / Helena

    SvaraRadera