måndag 19 april 2010

Vardagsträning

Jag är definitivt inne i ett stim av framgång. För någon vecka sedan tänkte jag att Figo var inne i en period där han testade gränser och dylikt. Men nu förstår jag att han bara behövde en liten påminnelse om vad som förväntas av honom. Jag ser ju att jag kommit långt med Figo nu och jag har fått en hel del kunskap med mig efter vägen. Till vardags blir det inte så mycket tid över för mental träning, men så här kan vardagsträningen se ut för min och Figos del;

Han är en dröm att jobba med för tillfället och för att ytterligare toppa det så brukar jag först cykelträna honom. Då är han lugn i kroppen men fullt fokuserad mentalt. Jag kör korta stunder med dressyrövningar. Jag tränar ofta sådant som han redan kan, exempelvis inkallning, stopp och stadga, men jag varierar svårigheten på övningarna. Ibland kör jag superprecist krav för att få honom mer alert och kontaktsökande. Blir han alltför låg i profilen växlar jag snabbt över till en "enklare" övning för att han ska få en lätt väg till superberöm. 15-20 minuter fokuserad träning, mer än så behöver det inte vara. Det är kvalitén inte tiden man håller på som räknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar