torsdag 15 april 2010

Hundar är inte människor

Hundar är inga människor och skall därmed inte behandlas därefter. Med tanke på kommentaren till förra inlägget där vår kloka uppfödare lämnat ett avtryck, så tänkte jag skriva lite om hur jag ser på detta.

Jag tror inte heller att hundar vare sig uppskattar eller behöver bli behandlade som små bebisar. Det är nog mest vi människor som har behållning av detta. Vi puttinuttar och mänsklifierar våra husdjur genom att ge dom mänskliga känslor och värderingar. Vad vi då glömmer bort är att en hund lever helt och hållet i nuet, på gott och ont kan man säga. Har av egen erfarenhet fått uppleva båda sidorna. En hund kan exempelvis prova hoppa upp i finsoffan om och om igen, om den lyckats med det tidigare, och om jag som ledare inte nog tydligt visat att detta inte är tillåtet.

Trist tänker kanske någon, då är det ju kört om man misslyckats från början och hunden redan beslagtagit skönaste hörnet på TV-soffan. Men det är där den trevliga biten kommer in. Eftersom hunden lever i nuet innebär det ju rimligtvis att vi kan ändra den dåliga vanan, och det bästa av allt... det hänger på oss som ledare/ägare.

Det är där jag har min svaga punkt i mitt ledarskap. Framför allt Figo har ett vasst vapen där. Mitt hjärta fullkomligt smälter när jag ser hans goa setterögon titta bedjande mot mig "Snääälla jag kan väl få, bara liiiite". Tycker personligen det är mycket lättare att motstå Boscos lite "hårdare" uttryck då. Men mitt vapen är att jag vet om min svaghet. Då kan jag ju göra något åt den och jag jobbar ganska hårt på att inte blotta mig. Jag tror faktiskt att jag är rätt bra på det nu.

Det är något alla hundägare kan prova. Bestäm dig för någon regel som du vill ska gälla. Ta sedan kommandot och kräv 100% åtlydande. Du kommer att förvånas över hur snabbt hunden kommer att följa dig. Din hund kommer att avguda dig, luta sig tillbaka och låta dig ta över kommandot i frågan. Det är det som är trixet, se till att lämna den okonsekventa svaga ledaren bakom dig och bli istället den trygga tydliga ledaren. Jag har återtagit ledarskapet i en bristande del för våra hundar, inget mer soffliggande!

1 kommentar:

  1. Bra kämpat!! Jag skulle oxå vilja bli kvitt sofforna för när alla hundarna ligger där ja ¨då rymms inte vi. Men i bland kan det vara mysigt med en hund att gossas med. Jag längtar bara till en fungerande hundgård. Men eftersom vi har hand om svågerns hundar Olga och Alma , så ska dom bygga en stor hundgård till oss som tack för hjälpen att vi har deras hundar.
    Kram från Åsa

    SvaraRadera