torsdag 28 maj 2009

Novis som leker expert

Idag har vädret vänt och solen skiner. Värmen sägs nu vara på ingång. Jag och Figo tränar på med apporteringen. Idag var han inte alls lika samarbetsvillig som tidigare. Han ville inte plocka upp apporten själv, jag fick ta ett steg bakåt och börja om att lägga in den i munnen på honom. Då höll han den fint och gick brevid, satt kvar och kom på inkallning. Så då nöjde jag mig med det för idag. Jag har letat och letat efter apportkompendiet som Figos uppfödare Leif satt ihop och skickat till oss valpköpare. Jag hittar det inte. Jag har ju läst det ett flertal gånger men alla detaljer och tips och trix kommer man ju inte ihåg. Jag måste nog erkänna att det kan ha åkt med i någon upprensning till pappersåtervinningen. Jag får nog höra om dom kan förbarma sig över en slarvmaja och maila mig ett nytt.

Jag provade efter apportträningen att testa Figos ståndanlag. Varför vet jag inte (jo förresten, jag var själv sugen på det) och kanske det är en dum övning men jag får i så fall skylla på min ringa erfarenhet i jaktdressyr, man är ju novis på området. Jag band i alla fall fast en tjädervinge i ett fiskespö och la ut i gräset. Figo hade vittringen rakt i nosen- och nog stod han alltid. Jag försökte berömma lågmält för att han skulle stå kvar en stund men sen bar det av mot "bytet"... jag ryckte reflexmässigt upp vingen i luften... tur som var hade jag visselpipan och blåste stannakommandot... och han la sig faktiskt ner. Men nånting säger mig att det inte fungerar riktigt så i en verklig jaktsituation *ler*. Jag måste ju ha lite självinsikt och erkänna att den dressyren har jag nog inte på Figo... än *ler*.


En fullt koncentrerad Figo leker jakt på fågelvinge

1 kommentar:

  1. Hej..
    Jag blir så inspirerad av att läsa om er träning.Vad kul om vi kunde träna lite apportering tillsammans nån gång..tala om bra störning/passivitets träning..det skulle nog bara bli bus om Liva o Figo fick bestämma!
    Ha det så gott / Veronica

    SvaraRadera