onsdag 25 november 2009

Orsak verkan

Jag skulle vilja påstå att hunduppfostran och barnuppfostran många gånger ligger varandra närmare än många tror. Jag vet att jag sticker ut hakan lite här och många håller säkert inte med mig. Låt mig då först förklara hur jag tänker.

Som ledare för min hund måste jag vara lugn trygg och tydlig. Det samma gäller när jag ska försöka få mina barn att växa upp till fina individer. Tydliga gränser som måste hållas annars blir det konsekvenser... och konsekvensen måste vara ställd till sammanhanget. Enligt min uppfattning kan jag inte lära mitt barn något genom att ex ge datorförbud om han/hon kommit hem för sent en kväll. Däremot kan jag säga "då du inte kunde klara att vara hemma i tid ikväll, så säger vi en tidigare tid imorgon. Klarar du det så kanske vi kan återgå till tidigare överrenskommelse". Förstår ni? "Straffet" har direkt med orsaken att göra.

Men du kan väl inte likställa dina barn med dina hundar, inte stänger du väl in barnen i en bur om dom gjort något dumt, säger endel då. Nej, självklart likställer jag inte barnen med hundarna. Jag stänger inte in barnen i en bur (eller på sitt rum för den delen) om dom gjort något dumt... det gör jag inte med hundarna heller. Hur ska en hund veta varför den får ligga i buren för att den tuggat sönder mattes skinnsko (förresten ser våra hundar det inte som något straff att ligga i buren). Men korrigeringen (som jag väljer att säga i hundsammanhang) måste fortfarande vara ställd till sammanhanget. Hunden måste direkt få veta vad den gör för fel, hur den ska göra istället, för att kunna förstå situationen (samma som den sent insläntrande ungdomen). Det handlar om orsak verkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar