måndag 30 november 2009

Fruktstund

Senaste tiden har det härjat en rånliga längs kustremsan här i Norrbotten. Dom har fräckheten att bryta sig in i villor mitt på blanka dagen. Här i Rosvik har tre hus drabbats. Även hus i grannbyar har dom varit in i. Dom tar pengar och smycken. Länsar tom barnens sparbössor på pengar, otäckt.

Detta har föranlett att Ted inte vill "bjuda in" dessa till vårt hus utan motstånd. Istället för att sätta ut hundarna i hundgården när vi åker bort, så får dom nu vara lösa i huset. Går någon okänd in då, lär det vara helt på egen risk. Jag har förvisso haft mina tveksamheter att lämna dessa två huliganer att husera fritt i huset helt ensamma, men jag gjorde det i alla fall.

När jag kom hem efter fyra timmar mötte jag två jätteglada hundar i hallen. Alla jackor var nerdragna och låg som en stor härlig sackosäck på golvet. Man kunde se två avtryck i den mjuka högen vart dom legat. Jaja var det inte värre än så här skulle det ju kunna vara värt det. När jag går vidare in i huset ser jag i den inre mörka hallen något suspekt liggandes på golvet. Har någon bajsat inne, var min första tanke. När jag tände lyset såg jag till min glädje att det inte var hundskit.

Nej, våra fyrfotingar hade haft kalas... fruktkalas! Förmodligen hade Bosco (Figo når nämligen inte ända upp dit) hittat fruktskålen med bananer, clementiner och päron och tänkt att det var självservering. Resten kan ni nog fantisera om själva. Figo kan nog inte lämnas utan skuld han heller. När jag gick och plockade upp halväten frukt efter golvet så sprang han och gömde sig.

Naturligtvis sa jag inget om mitt missnöje, festen var säkert slut för flera timmar sedan. Jag städade bara tyst undan allt. Kanske dom ändå kände på sig att min energi inte utstrålade glädje, för när allt var återställt hade jag två fjäskpellar efter mig. Visst är dom fantastiska våra hundar, tar en fruktstund om det blir för länge innan middagen serveras! Det tokigaste av allt, jag kunde inte ens bli arg på dom, jag bara skrattade åt eländet.

3 kommentarer:

  1. Jaa..hoppas snön får ligga kvar nu bara!! Allt känns så mycket ljusare och trevligare!!

    Hiihiii...läste om hundarna som tagit sig en liten "frukt stund"...man kan inte beskylla dom för att vara onyttiga iallafall...*ler*

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om dina hundar - och deras hyss...
    Vi har haft en strävhårig vorsteh själva tills i somras. Hon blev drygt 16 år gammal. Härlig ras!

    SvaraRadera
  3. Jaja, vad är väl lite uppäten frukt och nerrivna kläder mot att bli rånad på allt värdefullt man har....Inte så kul heller med rutten frukt i skålen.
    Coco kusin

    SvaraRadera