söndag 29 november 2009

Skräckfylld upplevelse

1:a advent och skyltsöndag. Jag blir mest arg över skyltsöndagens tomtar som står och säljer skräp för dyra pengar. Barnens förväntansfulla blick byts till besvikelse i samma sekund som paketet öppnats. Vi har inte varit flitiga besökare genom åren, men i år var det dags. Den största behållningen var räddningstjänstens uppvisning. De hade inrett ett vardagsrum i en container som de sedan visade hur det kan gå om man lämnar ett brinnande ljus ensamt. Storögda barn som tittade på hur snabbt det blev övertänt.

Innan stadsresan gick jag med hundarna ner till båthamnen. Där fick de springa fritt och hux flux var Bosco på väg i full fart ner på isen. Isen som jag inte tror bär riktigt ännu. Det visade sig stämma. Närmast stranden är den ju alltid mer porös så Bosco rasade rakt igenom. Oj, så rädd jag hann bli. Tack och lov så nådde han botten. Figo var honom i hälarna men han var lite smartare (eller rättare sagt lite fegare). Han bromsade in strax innan is kanten och blev därför kvar på land. Åh, så otäckt! Jag ryser vid tanken på vad som kunde ha hänt om han inte bottnat (det blir ju trots allt djupt rätt fort i en båthamn). Det är inte helt lätt för en hund att ta sig upp ur en vak. Har man dessutom hanhundar som vi, sägs det ju att det är än svårare (dom har ju snoppen som fastnar i kanten). Nåja, slutet gott, allting gott. Nu myser vi hemma i värmen från en sprakande brasa.

1 kommentar:

  1. Hallå!

    Fyyy så otäckt,jag förstår precis din känsla!!! Och inte är det lätt att hjälpa dom heller om isen brakar på djupt vatten!!
    Skönt att allt slutade väl!!!

    Ha det gott!
    Kram / Helena

    SvaraRadera