torsdag 14 januari 2010

Gäster

Varje vinter brukar vi få besök av en älgko och hennes kalv här bakom vårt hus. Dom brukar hålla till nedanför hundgården och även smaska på frukt- och bärträd i trädgårdarna här i längan. Jag vet inte, men jag tror att det är samma ko som kommer år efter år. Ibland ligger dom bara ett tiotal meter från en när man ska passera eller hämta in mer ved. Dom tittar på en men står kvar och gör ingen ansats till att närma sig. Det är som att hon förstår att vi också bor här. Nu har dom alltså åter kommit, men nytt för i år är att det även kommit en tjur. Behöver jag säga att Bosco som har ett enormt hårvilt intresse blir som galen när han ser älgarna utanför fönstret. Figo hade tydligen skällt lite han också. Om det beror på att Bosco går igång eller om han tycker det är skräckblandad förtjusning vet jag inte.

Från vänster: Kalven, kon och tjuren längst bort

Tjuren var mycket mer reserverad och gick bort en bit...

...medan kon lugnt iaktog kameramannen :)

Det var en ung kvinna som gick med sin hund okopplad här nere. Hunden smet och sprang efter älgtjuren. Kvinnan ropade och skrek men hunden fullkomligt struntade i hennes kommando. Fortfarande när det började bli mörkt var hon kvar och försökte fånga in sin hund, som mest lekte katt och råtta lek med sin matte. Hade det varit min hund hade jag nog avskiljt huvudet från kroppen om den gjorde så...... nej, såklart skulle jag inte göra det, rent bokstavligt. Men nog skulle hunden få veta att den levde och gjort fel.

2 kommentarer:

  1. Men så fina bilder på älgarna och solen som kikar fram mellan träden!

    Hoppas att Saga känner sig piggare nu, magsjuka är inte kul att ha! Hoppas ni andra klarar er ifrån det!

    Jag har bestämt mig ang. utställningen... det blir inte att ställa Mira, hon måste ner i vikt...nu har jag henne på "diet"...så jag kan ställa henne mot vårkanten, jag längtar faktiskt till utställningsringarna :)
    Vi kan väl kolla av härframöver om det finns någon som vi kan fara på...det skulle vara kul!

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. Jag är livrädd för älgar när jag var lite vart jag jaga av en. Så det har hållit i sig än man ha blivit äldre. Fina bilder ni har tagit,kRam och godnatt:)

    SvaraRadera