torsdag 21 januari 2010

Mer hjärngympa

Har precis varit ute med hundarna och fångat dagens sista ljus. Man märker tydligt att ljuset är på väg tillbaka, klockan är 15:30 och det är först nu som solen försvinner i horisonten bakom trädtopparna. Inga skidor ännu för mig, det är jag inte i form för. Däremot måste ju hundarna ut och aktiveras i vanlig ordning. Det har blivit motion genom att jag har stått och tittat medan dom sprungit och busat omkring mig på isen. Jag blåste ner dom någon gång mitt i värsta lekfighten för att få extra tryck på dom. Sen körde jag lite stadga och inkallning. Idag gick det bättre. Kanske för att jag hade en bättre strategi. Jag började med att sätta dom med några meter mellan varandra. Då blev det lättare och tydligare vem som fick kommandot (även om jag alltid föregår kommandot med hundens namn). Sedan minskade jag avståndet tills dom satt sida vid sida.

Figo är så lustig. När jag kallade in Bosco och gav honom mycket beröm, såg jag hur Figo bara satt och trånade från sitt håll. När det sedan blev hans tur att komma, var det i maxfart och sedan satte han sig nästan på mina fötter och tryckte sitt huvud mot låret och tittade vibrerande och hoppfullt upp på mig.... "åh matte visst äär jag duktig? Visst är jag bäst, ge mig allt det där goset som Bosco fick. Jag vill ha mer, mer, meeer". Han nästan exploderar när han får superberömet. Vet inte hur han ska göra sig till och ändå hålla kvar ändan i backen. För inkallningen avslutas ju med ett sitt och där ska ju hunden sitta kvar tills annat sägs. En mycket lustig syn när han blir så där ivrig och frenetisk. Ni skulle se honom. Kanske matte måste ta ner berömet lite här. Det är ju inte precis en hund som måste peppas till glädje :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar