tisdag 5 januari 2010

Promenad i bitande kyla

Jag som trodde att det skulle bli riktig nordisk kyla. På förmiddan hade vi strax under -20 grader och snålblåst, men nu har det nästan gått och blivit blida ;). Bara -15 grader visar termometern. Tidigare idag gick jag en rejäl promenad med hundarna. Vi gick på isen och var väl ute nästan en och en halv timme i kylan. Hundarna fick faktiskt springa fritt nästan hela tiden, för att kunna hålla igång cirkulationen. Ingen annan hade vågat sig ut, bara jag och hundarna så långt ögat nådde. Det är riktig själavård om ni frågar mig.

Det finns inget dåligt väder... men nog var det bitande vindar ute på isen

Bosco fick upp ett älgspår som jag lät honom följa en stund, innan jag kallade in honom. Jag hade med mig visselpipan idag. Det var längesedan dom hörde den. Jag var som vanligt tveksam att Figo fortfarande skulle respektera stoppsignalen. Och som vanligt kunde jag lägga ner tveksamheten lika snabbt som Figo. Han slängde sig ner i samma ögonblick som jag blåste. Han gjorde precis som i höstas, en helomvändning i luften och landade med nosen i riktning mot mig... söta duktiga Figo :)

Figo "sekunderar" när Bosco stannat för att vädra efter älgarna

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder. Så skönt för hundarna att få komma in nu! Vi har kört passivt träning för våra tikar hela dagen när dom har fått flänkt med oss till hela tjocka släkten. Så nu är dom riktigt trötta , men i morgon blir det för mig att ta en lång tur ut på isen och jag får hoppas att det är lite mildrare och inte blåser.

    SvaraRadera