fredag 1 januari 2010

Luspudlar

Igår tyckte jag att Figo kliade sig så mycket. Han krafsade och gnagade sig i pälsen. Jag skojade och sa att han nog hade fått löss. Idag när han kom och ville gosa tänkte jag att jag skulle kolla igenom honom, för säkerhets skull. Jag synade ljumskarna noga, för jag tyckte han kliat sig mycket där. Jag pustade ut när jag inte kunde se några spår av löss i pälsen.

Efter en stund såg jag att han hade något brunt på nosen och huvudet. Såg ut som små chokladsmulor. Långsamt sjönk sanningen in... chokladsmulor brukar inte röra på sig! Hunden har ju för tusan löss!!! Fy, tvi, ve och fasa! Min lilla älskling förvandlades i ett enda slag till något jag inte ville ha inpå mig. Och den andra byrackan, han är väl full i löss han också! Jag känner hur det börjar klia över hela mig också, trots att jag vet att dom där lössen inte går på människor (eller katter).

Ja ja, nu har jag nyårsdagen räddad. Jag behöver inte känna mig sysslolös. Alla madrasser, kuddar och täcken hänger ute i kylan. Tvättmaskinen går på högvarv. Nu ska jag slänga ut hundbädden och soffdynorna och skura med såpa. Detta gör mig bara än mer beslutsam att detta är dom sista hundarna som ska tillåtas ligga i möbler.

Hundarna får bo ute i hundgården till dom är lusfria. Jag har ringt Ted som jobbar. Han har redan varit och inhandlat lusmedel. Tur att apoteket i stan har öppet även såna här dagar. Medlet är tydligen giftigt så man ska inte kela med djuren eller shamponera dom förän tidigast efter tolv timmar. Med tanke på hur keliga dom båda är, så är det nog säkrast att dom får bo där ute i kojan. Det är ju trots allt bara något dygn av deras liv och inte har dom det dåligt där med både värme och belysning.

2 kommentarer:

  1. Jag lider med dig, bara att läsa om löss så börjar det klia. Så du har det du verkligen gör och jag lider med er. Städa på , kramar från Åsa!!!

    SvaraRadera
  2. Å fy.. Kliar på mig oxå ;) Tur att det finns effektiva lusmedel :)) Ett riktigt Gott Nytt 2010 önskar vi er! :) Mvh Anna-Lena & Co

    SvaraRadera