söndag 24 januari 2010

Premiär med två

Är precis hemkommen från en skidtur med hundarna. Idag tog jag mod till mig och spände för båda hundarna. Jag tänkte att nån gång måste ju bli den första. Jag tycker ju annars att jag och Figo håller en alldeles tillräcklig fart. Med Bosco går det stundtals lite fort, framför allt där det är ojämnt och kurvigt. Ni kan ju tänka er vad som händer när man sätter två dragvilliga idioter sida vid sida bakom en amatörskidåkerska. Just det, ett i det närmaste okontrollerbart ekipage.

Jag startade från gården med Ted som publik. Han sa att detta var något han bara måste få se. Förstår inte vad han menade med det ;). Inte gjorde det saken bättre att han hade hetsat upp hundarna innan avfärd heller. Sen bar det i väg med hundar och mig. Herregud det var en nära döden upplevelse! Jag tror att jag skrek att det gick för fort, för jag hörde min man skrattandes ropa att det inte alls går för fort.

Väl nere på den stora öppna isen kände jag mig lite säkrare och kunde börja staka för att hjälpa mina vänner där fram. Nu började jag också känna att det var en enorm njutning. Små snöklimpar från hundarnas tassar sprättade upp i mitt ansikte där vi susade fram.

Mot slutet av rundan mötte vi andra människor med hund på isen. Där har vi den enda haken med att ha Bosco som draghund. Han är så duktig på kommandon som framåt, ja! (för att öka farten), sakta, stanna, höger och vänster... tills han får syn på något som fångar hans intresse mer. Typ en fågel som sitter och hackar på något på isen längre bort, eller som idag andra hundar som leker och busar. Då går överväxeln in och han går inte att få stopp på, hur mycket man än ropar stanna med strängaste stämman. Han bara springer och drar som en oxe mot sitt mål.

Nöden har som bekant ingen lag och det gällde i allra högsta grad idag. Vad gör man när man står på skidor bakom en skenande hund som drar för allt vad 31 kg håller och som dessutom har en 21 kg's medhjälpare som också drar så länge den andra gör det... jo man sätter sig på rumpan. Då fick jag i alla fall stopp på dom. Sen vad människorna på isen tänkte, det är en helt annan historia.

3 kommentarer:

  1. Ha, ha jag känner igen den panikartade känslan av att det går för fort! Men är det bra underlag så är det verkligen riktigt kul med hundar som gillar att ta i. Jag hade själv en "nära döden upplevelse" för några dagar sedan när jag provade mitt 2-spann (Tigger & Fiona) och det gick undan. Började fundera över hur det stod till med mitt förstånd när stora tallar svichade förbi huvudet i 50 km/tim. I fortsättningen håller jag mig till lite bredare spår så man i alla fall inte sätter livet på spel om man tappar balansen:-)

    Har förresten börjat apportträningen med Fiona nu så håll tummarna............

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Åh Agneta jag önskar dig verkligen lycka till med apporten. Det verkar ju som att Fiona är lite olik Figo där så det ska nog gå bra. Jag håller tummarna och hoppas du får behålla allt hår under resans gång :)

    SvaraRadera
  3. Ja det hade jag velat sett;) Du är tuff att våga åka med två hundar för det har inte jag gjort ännu. Jag är så förkyld fortfarande och har ont i halsen så jag mste bli piggare innan jag her mig ut i skidspåret. I kväll så kommer svågern för han ska testa åka skidor med en av våra hundar medans j tar dom andra två.Ha det gott och full fart i skidspåret, Kram

    SvaraRadera